Af: Lone Sørensen

12. september 2008

Det transparente legehus

Den blå planet har problemer. Den har ondt i leveren, trænger til at blive nusset og så en god omgang grundrens

Kan vi ikke bare smide kloden væk og så starte forfra? Lege videre uden problemer? Det kunne være udgangspunktet for Rundt på Gulvets familieforestilling.

Glashus er i den grad præget af de medvirkendes og instruktørens barnlige legende univers. Et samarbejde mellem Merete Byrial og Kristoffer Krarup – begge fra BIDT og begge med en altid skæv indfaldsvinkel til scenekunst og verdnen – og instruktøren Sara Topsø-Jensen fra Carte Blanche. Det betyder, at vi kan forvente os et univers, der byder både på humor og gakkede gangarter på en let facon, men ikke uden grundige overvejelser og bagtanker.

Jorden er giftig

I et diset scenario ligger det sekskantede ufoagtige væksthus i det fjerne. Den mystisk, absurde stemning virker dragende og bliver ikke mindre mystisk af, at personen som dukker op inde i den sekskantede monstrum, opfører sig mærkeligt og ser underlig ud. En skabning, der ikke tør vores verden

Specielt gøres det legende univers tydeligt, når den besynderlige drivhusbeboer træder ud af sin beskyttede verden, blander sig med det grønne cykelbud og alt med et går i stå. Hun lytter bl.a. til jordens puls og den er ikke god. Jorden er på piller, er udbrændt og vi må have hjælp af en evolutions coach.

Kristoffer og Merete træder ud af rolle og bliver dem selv. De skal flyde gennem snebær og flagelater, kaste med jordkloden og tilbage til pottetrænings stadiet i væksthuset for at komme videre. Alt bliver så igen ved det gamle, blot med en lidt større indsigt.

Unik stemning

Forestillingens mystiske og underfundige univers bidrager til et helt igennem fascinerende stemning. Der associeres på både tekst og krop i et fabulerende performance univers.

Alt i alt bliver ‘Glashus’ en sødmefuld og underfundig historie om den angst, vi og vores små grundlæggende føler over den globale fremtid. Det er klimaforandringer med en tvist, som gør problemstillingen let tilgængelig for også den yngre del af publikum.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.