16. juni 2020

Det Kongelige Teater nåede nyt publikum i 2019

Det Kongelige Teaters årsrapport for 2019 er nu offentliggjort. 

Det sker med forsinkelse pga. coronakrisen, der også har ramt nationalscenen hårdt dette forår, og tabet opgøres til 52,6 mio. kr. for perioden 6. marts til sommerferien.

Årsrapporten for 2019 viser dog, at Det Kongelige Teater stod godt rustet forud for krisen. I hovedtræk viser rapporten, at tilskuertallet gik to pct. frem: 760.801 publikummer deltog i aktiviteter og forestillinger på Det Kongelige Teater (ekskl. rundvisninger) – en stigning på ca. 15.000 i forhold til 2018; og teatrets økonomi er i balance efter en årrække med faldende bevillinger og svære tilpasninger.

Teatrets mest sete forestilling i øvrigt fandt sted i Jylland ('Kong Arthur' med 57.900 tilskuere), mens skuespillet 'Amadeus' blev årets topscorer på scenerne i København med 47.304 tilskuere.

Det Kgl. Teaters ambitioner om at øge indsatsen for at få flere børn og unge i tale synes at have båret frugt: I 2019 var nationalscenen i kontakt med 89.822 børn og unge til aktiviteter og forestillinger (inkl. gæstespil men ekskl. turné), hvilket er en stigning på 2.000 i forhold sidste år og på niveau med rekordåret 2016, hvor antallet var 89.964. 

I alt var hele 19 pct. af teatrets publikummer i 2019 børn og unge under 25 år, mens teatret samlet nåede endnu flere børn og unge over hele landet med gratis workshops, aktiviteter og skolesamarbejder.

Teatrets familieforestillinger tiltrak også mange publikummer med forestillinger som 'Brødrene Løvehjerte' (14.727 tilskuere), 'Sigurds Danmarkshistorie' (3.245), 'Halfdans Hokus Pokus' (11.817), 'Kom Bamse, nu balletter vi' (10.724), 'Nøddeknækkeren' (34.996) og altså Kong Arthur (57.900), der også indgår i den kategori.

Dertil kommer teatrets gratis forestillinger for børn, der i 2019 tiltrak mere end 9.000 publikummer med bl.a. pixioperaerne 'Den grimme ælling' og 'Papageno og Papagena'.

Det noteres i øvrigt selverkendende, at selvom ikke mindst et klassisk forlæg som 'Brødrene Løvehjerte' kan lyde som en sikker vinder, kan det være svært at indfri forventningerne. Men succesen gør, at det nu skal være en fast tradition at spille store børne- og familieforestillinger i Skuespilhuset.

De scenekunstneriske muskler, som Det Kgl. Teater kan bringe i anvendelse til store og spektakulære forestillinger, bør bruges med målgruppeorienteret omtanke. Læser man fx Teateravisens anmeldelse af 'Brødrene Løvehjerte', følte Gudrun Hagen, at Det Kgl. Teaters actionficerede version af børneklassikeren manglede Astrid Lindgrens eftertænksomhed og alvor i øjenhøjde, og tilsvarende refleksioner kan, sammen med positive vurderinger, findes i flere af Teateravisens anmeldelser af ovennævnte forestillinger.

I bestræbelserne på at gøre det både let og billigt for unge at gå i teatret lancerede Det Kgl. Teater i øvrigt omkring årsskiftet et nyt koncept, hvor abonnementet 'Sceneskift' giver unge under 25 år direkte adgang til alle Det Kgl. Teaters forestillinger i både Skuespilhuset, Gamle Scene og Operaen for kun 99 kr. om måneden.

Det er midlertidigt suspenderet pga. manglende pladser at tilbyde som følge af corona-nedlukning og -restriktioner, men vil blive genoptaget, så snart det er muligt.

Se årsrapporten på nationalscenens hjemmeside: https://kglteater.dk/om-os/om-teatret/organisation-og-okonomi?section=okonomi

(Billedet: Det Kgl. Teaters familieforestilling 'Brødrene Løvehjerte' trak næsten 15.000 tilskuere i 2019. Foto: Miklos Szabo)

(caj)

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne

KLAP(pet) og klart
Forestillingsprogrammet til den offentlige weekenddel af KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg, der afvikles fra 14.-21. april, ligger nu klar på festivalens hjemmeside
KLAP(pet) og klart
Forestillingsprogrammet til den offentlige weekenddel af KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg, der afvikles fra 14.-21. april, ligger nu klar på festivalens hjemmeside