DEBAT
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
Or Alterman og Sharon Gavrielov er stiftere af projekt Safe Place, der arbejder for at skabe tilgængelighed og kunstneriske rammer for neurodiverse børn. De star for en workshop om deres arbejde på den inkluderende ‘Catch the Wave’-kongres på Aprilfestival I Esbjerg. Foto: Lior Rotstein

Safe Place: Inklusion og diversitet i børneteatret

24-03-2022
Som en del af Aprilfestival 2022 i Esbjerg vil IIAN (International Inclusive Arts Network) være vært for ‘Catch the Wave’-kongressen, der er en live og digital begivenhed med og om inkluderende scenekunst for unge publikummer. Blandt deltagerne er stifterne af ‘Safe Place’ i Israel, der har specialiseret sig i trygge sansekultur- og kunstbegivenheder for neurodiverse børn, der ofte har svært ved at overvære ‘almindelige’ teaterproduktioner. Her fortæller Sharon Gavrielov om det særlige virke og teaterarbejde.
Af: Sharon Gavrielov
FAKTA

* Safe Place blev stiftet i 2018 i Israel af Or Alterman (social iværksætter, aktivist og mor til en autistisk dreng) og Sharon Gavrielov (uafhængig kunstner, skuespiller og producer med speciale i TYA – Theatre for Young Audience).

* Safe Place er sponsoreret af Foreningen for Udsatte Børn – et center for terapi og forskning af autisme, der forsyner projektet med strategisk og professionel rådgivning af logopæder (bl.a. talepædagoger), ergoterapeuter, psykologer med flere.

* Safe Place har specialiseret sig specialiseret sig i at kreere teaterproduktioner for neurodiverse børn – med udviklingsudfordringer som f.eks. autisme, ADHD og social angst. Safe Place er det eneste teater af sin art og har præsenteret deres værker i hele verden.

* Projektet skaber inkluderende shows, innovative multisensoriske produktioner og en årlig festival. Man tilbyder en række børneteaterforestillinger, historiefortælling, danse- og musikshows og sansemøder. Alt baseret i troen på, at hvert barn fortjener adgang til al kunst for at udvide deres tænkning og sjæl og få dem til at føle, at de hører til. 

Siden vi stiftede ’Safe Place’ for et par år siden, har vi udviklet og redefineret essensen af vores virke, og vi er stadig konstant på jagt efter det nyeste og mest inkluderende og opdaterede udtryk i forbindelse med vores arbejde. 

Livet er, som vi ved, meget dynamisk, og hvad vi tror er en garanti i dag er det måske ikke i morgen. Omkring min erfaring med uafhængigt teater, hvor vi overvejende specialiserer os med teater for et ungt publikum, finder jeg ofte mig selv i en situation, hvor jeg skal markedsføre vigtigheden af teater designet specielt til unge. 

Det sker, fordi folk ofte finder ungdomsteater mindre vigtigt, at ungdomsteater har en anden tone og er for et børnepublikum, som er langt fra et voksensegment. 

Hele denne tankegang skal vi væk fra. Vi bliver nødt til at skrive og skabe vores idéer uden barrierer og uden tanker og bekymringer om, hvad publikum vil tænke, hvad forældre vil tænke og om børnene overhovedet vil forstå budskabet. 

Det vigtigste, vi skal huske på, er, at selvom vores arbejde er henvendt til et ungt publikum, så er godt og ægte børneteater også et tilbud for voksne. Et godt teater, uanset den givne modtagers aldersgruppe, er et produkt, hvor publikum gennemgår en oplevelse, måske kommer i tanke om noget man havde glemt, bliver glad, græder, griner, stiller spørgsmål og til sidst føler, at man har gennemgået en forandring. 

Har der ikke også været mange gange, hvor man har set et teaterstykke og efterfølgende har haft lyst til at kramme de medvirkende?! 

Værktøjer til at forbedre oplevelsen af verden

Her kommer det arbejde, vi laver i Safe Place, for alvor til udtryk. Jeg har selv haft synsproblemer, siden jeg var fire år gammel. Det ved jeg selv, det gør hele min omgangskreds også. 

Jeg ser ikke godt og bruger derfor briller. Brillerne er mit adgangskort til resten af verden. Det er et faktum, at jeg har et svagt øje, og der er en medicinsk forklaring. Det er også et faktum, at jeg ikke kan ændre på dette, hvorfor jeg bruger et værktøj til at kunne klare mig her i livet. 

Hvordan fungerer dette for et autistisk barn? Kan et autistisk barn ikke gå i teatret, bare fordi hans autisme måske ikke passer ind i en social kontekst? Svaret er selvfølgelig altid nej. Ligesom med mine briller giver vi i Safe Place også det autistiske barn et værktøj. Vi giver dem ”briller” til at forbedre deres oplevelse af verden. 

Det er her vi kommer ind i billedet. Vi arbejder med de vilkår, der er for børnene, skaber nye verdener, bryder vante forestillinger og går aldrig på kompromis. Vores mål er at give alle børn ”briller”. Det lyder måske som en kliché, men klichéer er skabt i det virkelige liv. 

Der er meget arbejde indenfor børneteater, der kombinerer diversitet og inklusion. På den kommende Aprilfestival i Esbjerg vil jeg og min kollega Or Alterman fra Safe Place præsentere vores workshop.   

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Safe Place: Inklusion og diversitet i børneteatret
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415161718192021

25-09-2022
 

21-09-2022
 

19-09-2022
 

16-09-2022
 

13-09-2022
 

07-09-2022
 

01-09-2022
 

28-08-2022
 

08-08-2022
 

02-08-2022
 

04-07-2022
 

27-06-2022
 

17-06-2022
 

13-06-2022
 

03-06-2022
 

26-05-2022
 

21-05-2022
 

18-05-2022
 

11-05-2022
 

28-04-2022
 

25-04-2022
 

22-04-2022
 

16-04-2022
 

10-04-2022
 

08-04-2022
 

29-03-2022
 

17-03-2022
 

14-03-2022
 

07-03-2022
 

01-03-2022
 

24-02-2022
 

17-02-2022
 

09-02-2022
 

24-01-2022
 

13-01-2022
 

08-01-2022
 

01-01-2022
 

16-12-2021
 

29-11-2021
 

27-11-2021
 

Flere anmeldelser