Af: Carsten Jensen

9. maj 2011

Den Store Dag for Det Lille Teater

Det Lille Teater fylder 45 år til august og fik allerede søndag aften en fin jubilæumsgave fra Reumert-juryen, der gav prisen for Årets Børne-/Ungdomsteaterforestilling til 'Fra månen og ned’. Ungdomsteatret blev også hædret via talentpriser til skuespillerne Maja Juhlin for indsatsen i ZeBU’s ’IRL2’ og Hadi Ka-Koush i 'Nordkraft' og dramatikeren Thomas Markmann for manus til Maskens ’Oh, Romeo’. Og så kunne Ditte Hansen godt fortjene en Æres-Reumert for sin indsats som konferencier.

(9.5.2011) Årets Reumert fyldte 13 år, da prisfesten indtog Gamle Scene søndag aften og begavede dansk scenekunst med hæder og penge og kunstværker til de udvalgte. Og med kronprinsesse Mary som aftenens hædersgæst.

Hun fik også et par ord med på vejen fra Ditte Hansen, der for andet år i træk var showets suveræne vært og benyttede lejligheden til en lang række opsigtsvækkende kostumeskift og ikke mindst grove ud- og indfald mod teaterkunstens vilkår, dens økonomiske og politiske og organisatoriske bagmænd og kunstnerne selv.

’Dansk teater er en skrøbelig keramikbutik med brådne kar og krukker’, lød det bl.a. i starten, hvorefter hun aftenen igennem fortsatte med ramsaltede kommentarer og indsatte satiriske filmklip med særdeles aktuelle pointer.

Ditte Hansens indsats – med hjælp fra koreografen Bill Holmberg og skuespillerkollega Louise Mieritz i kulissen som medforfatter og sparrings partner – var på velgørende vis med til at give en god balance til prisfestens hyldest og takketaler. Også selvom ganske mange af prismodtagerne slap fint fra deres tur på podiet…

Hele holdet på scenen

Herunder bestemt også skuespilleren Lars Mikkelsen, der fik Bikubens Hæderspris – den største på 300.000 kr. – og kvitterede med et langt og godt indlæg om teatrets og sit eget væsen. Derudover blev det til i alt 15 priser og ti talentpriser. Det Kgl. Teater blev atter topscorer med fem – to til skuespillet, én til operaen og to til balletten), mens provinsteatrene hjemtog fire priser og landets små scener fem priser.

Hele listen kan ses på www.aaretsreumert.dk
– for her skal det nu dreje sig om børneteatrets indhugst i prisrækken.

Det Lille Teater gentog kunststykket fra 2002 og løb med prisen for Årets Børne-/Ungdomsteaterforestilling med ’Fra månen og ned’, der spillede på det lille teater i Lavendelstræde i efteråret 2010 for de 4-10-årige.

Og det var et glad team på hele otte personer, der befolkede Gamle Scene for at modtage hæderen. Dramaturg Trine Wisbech, der også er en del af Det Lille Teaters ledelse, forestod takketalen og pointerede, at prisvinderen var blevet til som et stort samarbejdsprojekt, der havde skrællet teatrets lille scenerum og derefter haft blot seks uger til at få forestillingen færdig.

På scenen var følgelig hele holdet, der udover dramaturgen talte instruktøren Charlotte Munksø, scenografen Christian Q Clausen, lydmanden Peter Friis og de medvirkende Rikke Bilde, Kathrine Høj Andersen og Caspar Juel Berg.

Anne Middelboe Christensen gav forestillingen fem stjerner i børneteateravisen.dk og skrev bl.a.:

’Det er lykkedes at skabe to fortællelag på én gang – legen, sådan som den foregår mellem de tre venner, men også legen, som den opleves af de tre hver især. Ungerne fanger tydeligvis pointen og lever sig ind i forskydningen. Ikke mindst derfor virker forestillingen så vellykket. På trods af sin banale handling bringer forestillingen alverdens raffinerede virkemidler i spil, så ungerne spejler sig i legen – og nok også ser sig selv udefra i glimt’.

Hun sluttede af med at prise Det Lille Teaters sans for at prøve nye kræfter, ’men også lysten til at lade småbørnsteatret blive målt op ad voksenteatret. Samtidig er forestillingen også ganske seværdig for voksne. For det med at komme med i en leg – eller blive holdt uden for en leg – det er jo sådan set det, som det meste af livet handler om’.

Garant for nyskrevet dramatik

Det Lille Teater kan til august fejre 45 års jubilæum som landets første permanente børneteaterscene – og var en af de allerførste pionerer udi det moderne danske børneteater, der for alvor kom på banen med Dansk Skolescenes fald i december 1968.

Men da havde Det Lille Teater altså spillet forestillinger i over to år, idet man 31. august 1966 havde premiere på sin første forestilling, Kaj Matthiessens ’Karrusellen Går’.

Teatret har i alle årene holdt til i baghuset i Lavendelstræde 7, der er en gammel købmandsgård fra 1789, som i tidens løb har været bl.a. snapsebrænderi og bordel og stald.

Teatrets varemærke er ny dramatik af høj kvalitet, skrevet direkte til teatret, og det høstede man i 2002 en Reumert-pris for med ’Mester flytter ind’. Nu er der altså endnu en til samlingen i det lille hyggelige teater med plads til mindre end 100 tilskuere.

Det Lille Teater har også organisatorisk været med fra starten som medstifter af BørneTeaterSammenslutningen i 1969, og teatrets daværende leder, Vibeke Gårdmand, var foreningens første valgte formand – fra 1970-73.

I dag har teatret en for tiden så usædvanlig ting som kollektiv daglig ledelse på fire personer: Klaus Simonsen, Freddi Larsen, Lone Bjerg og Trine Wisbech.

Talentpriser til ungdomsteatret

De to øvrige nominerede til børneteaterprisen måtte altså tage til takke med hæderen over at være udvalgt af Reumert-juryen.

Teater O var med ’360 grader’ nomineret for anden gang – teatret var også nomineret i 2008 for ’Europamestrene’ og har indimellem lavet så gode forestillinger som ‘Knockout’ og ‘Goodbye & farvel’ – men Lars Dammark og Anders Valentinus Dam må håbe på, at tredje gang er lykkens gang.

Teatret Masken med ’Oh, Romeo’ fik dog alligevel del i Reumert-hæderen, idet dramatikeren Thomas Markmann modtog en af de ti talentpriser for sit manuskript til forestillingen. Henrik Lyding kaldte det i børneteateravisen.dk for en ‘vellykket dramatisering af Merete Pryds Helles ungdomsroman fra 2006, som elegant blander det poetiske med det realistiske, så vi både mærker Shakespeare og nutidens sprog’.

Der var også lidt mere hæder til dansk børneteater i form af en talentpris til skuespilleren Maja Juhlin (uddannet fra Statens Teaterskole i 2010) for indsatsen i ZeBU’-forestillingen ’IRL 2’ – der fik de ultimative seks stjerner i børneteateravisen.dk, hvor ikke mindst skuespillerne blev rost for deres indsats.

‘Maja Juhlin rammer tidens sprog og håndbevægelser lige så eksakt, som hun lægger mascara’, lød det bl.a. i motiveringen.

Også skuespilleren Hadi Ka-Koush (uddannet fra Statens Teater i 2010) kan fremhæves her. Han fik prisen for sit spil i ungdoms-/voksenforestillingen ‘Nordkraft’ – samproduktionen mellem teatret af samme navn og Aalborg Teater.

Og endelig skal det da lige nævnes, at Edward Lloyd Pierce var nomineret for den innovative scenografi i ungdomsforestillingen ’Greenboy’ – en co-produktion mellem Husets Teater og Krash Kompani.

Også børneteatrets storslugende Reumert-prismodtager Catherine Poher var nomineret – men det var dog denne gang som instruktør af Åben Dans’ voksenforestilling ‘Elskende’.

Her gik prisen dog til den unge debuterende instruktør Elisa Kragerup, der fik et fornemt hattrick, idet hun blev valgt til Årets Instruktør for ‘Den Unge Werthers Lidelser’ på Det Kongelige Teater og Anne Linnet-teaterkoncerten ‘Hvid Magi’ på Betty Nansen Teatret, mens disse to forestillinger også blev valgt til Årets Forestilling og Årets Musikteater/show.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere