DEBAT
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Den sikre vej til succes i dansk børneteater

21-02-2015

Lars Holmsted har kigget på anmeldelser og lavet en facitliste over, hvordan man laver en god forestilling:

Hvordan laver du den bedste forestilling? Hvordan finder du vejen til succes? Her kommer svarene! Læs med hvis du vil frem i børneteaterverdenen.

Som aktør indenfor teatret med større og mindre held i sprøjten, har jeg tit savnet en opskrift på den gode forestilling. Det er jo et kæmpe arbejde at sætte en forestilling op, så hvorfor ikke få det bedste ud af anstrengelserne? Jeg har derfor udarbejdet en facitliste, som giver svar på alle de spørgsmål du altid har haft til kvaliteten af dit kulturelle produkt. Listen som står til fri afbenyttelse er tiltænkt børneteatret, men kan snildt anvendes på andre kunstarter uden nævneværdige problemer.

Min metode er såre enkel. Jeg er gået til eksperterne, nemlig Teateravisens dygtige anmeldere. Jeg har læst mange, mange, ja rigtig mange anmeldelser af ligeså mange forestillinger, og ud af dette studie har jeg uddraget nedenstående konklusioner. Jeg må for god ordens skyld anføre, at alle disse kondenserede guldkorn ikke er mine egne, men udelukkende hentet i Teateravisens spalter.

For at lave en god forestilling skal du huske at give plads til historien, gerne med indlevelse, sammenhængskraft og varme og en passende mængde magi og poetisk karakter. Det er vigtigt med en afbalanceret instruktion for at skabe et følelsesmættet rum, der kan give en sanselig oplevelse. Sørg for at forestillingen er charmerende og giv endelig rollerne liv, så du får et godt tag i publikum. Tag ansvar for historien gerne med en spøgefuld legende tilgang, det kan for eksempel være en medrykkende historiefortæller, som viser opfindsomhed i de små nuanceringer.

Selvfølgelig skal du lyse af begejstring i din billedlige følelsesklarhed gerne med kropslig umiddelbarhed. Det er godt, at du tænker ud af boksen med en udsøgt sans for detaljen og et præcist og overskudsfyldt figurarbejde. Husk at der altid er alvor bag komikken, så du viser autenticitet og nøgtern troværdighed ved at skære alt overflødigt fra. Det er vigtigt at din tekst er balanceret og iscenesættelsen gedigen.

Der er selvfølgelig mange ting at holde styr på, men det er vigtigt at du undgår sødladne, kedelige, klodsede, patetiske, anmassende, skabagtige, karikerede, klichéfyldte, stive, forvirrende, handlingssvage, overspillede, rutineprægede, dilettantiske, uklare, vrøvlende, distancerede, tamme, flagrende, forudsigelige, overfladiske, løst sammenbundne forestillinger, hvor du mister fokus og flakser ubehjælpsomt rundt i dramaturgisk tomrum fyldt af tomme teaterkalorier. Lær ordene udenad! Og husk at det emotionelle niveau skal samsvare situationerne. Undgå at rode for mange ingredienser sammen så dit fokus slingrer undervejs. Din forestilling må for guds skyld ikke falde fra hinanden, så den bliver gentagelsesfyldt i sin tomgangsgående træghed.

Undgå også fraværet af seriøse replikker, for budskabet må endelig ikke eksponeres for tydeligt og må heller ikke virke sløret, så enkeltdele tilsyneladende navigerer historien for uspændstigt løst og ufokuseret. Lad i det hele taget være med ufokuseret unuanceret spil uden overraskelser, det kan nemt blive urytmisk og mere anstrengt end vedkommende.

Koreograferet tomgang kan du godt glemme, især hvis de pædagogiske intentioner i forestillingsudtrykket overtrumfer de kunstneriske, og forestillingen derved stritter i alle retninger. Og så må replikkerne aldrig være intetsigende og heller ikke fremført i et skingert stemmeleje med bandeord som dramatisk rækværk, hvilket jo kan blive tendentielt manieret. Lad være med at tage publikum for meget ved hånden. Pas på hvis udtrykket vil mere end det kan, der kan jo nemt gå mekanik og mangel på fravalg i spillet, og så tabes det hele på gulvet med et brag.

Din forestilling må heller ikke fremstå knirkende gammeldags og have været set 100 gange før, slet ikke hvis dramaturgien er uklar, for tynd og for løs i kagedejen. Og lad nu være med at demontere historien, så forundringen bliver på scenen.

Sidst men ikke mindst: Undgå kluntet scenografi, ubehjælpsomt lys, amatøragtige kostumer, oversminke, musik der ikke fungerer, manglende instruktion, replikker der ikke kan høres, for meget råberi og umagelige bænke.

Ja, det var stort set det hele. Svært er det jo ikke! God fornøjelse med din nye forestilling.

Lars Holmsted er forfatter og musiker, kulturformidler og dramatiker - og så har han gennem ni år været leder af Bornholms Egnsteater 

FLERE DEBATINDLÆG
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser