21. februar 2015

Den sikre vej til succes i dansk børneteater

Lars Holmsted har kigget på anmeldelser og lavet en facitliste over, hvordan man laver en god forestilling:

Hvordan laver du den bedste forestilling? Hvordan finder du vejen til succes? Her kommer svarene! Læs med hvis du vil frem i børneteaterverdenen.

Som aktør indenfor teatret med større og mindre held i sprøjten, har jeg tit savnet en opskrift på den gode forestilling. Det er jo et kæmpe arbejde at sætte en forestilling op, så hvorfor ikke få det bedste ud af anstrengelserne? Jeg har derfor udarbejdet en facitliste, som giver svar på alle de spørgsmål du altid har haft til kvaliteten af dit kulturelle produkt. Listen som står til fri afbenyttelse er tiltænkt børneteatret, men kan snildt anvendes på andre kunstarter uden nævneværdige problemer.

Min metode er såre enkel. Jeg er gået til eksperterne, nemlig Teateravisens dygtige anmeldere. Jeg har læst mange, mange, ja rigtig mange anmeldelser af ligeså mange forestillinger, og ud af dette studie har jeg uddraget nedenstående konklusioner. Jeg må for god ordens skyld anføre, at alle disse kondenserede guldkorn ikke er mine egne, men udelukkende hentet i Teateravisens spalter.

For at lave en god forestilling skal du huske at give plads til historien, gerne med indlevelse, sammenhængskraft og varme og en passende mængde magi og poetisk karakter. Det er vigtigt med en afbalanceret instruktion for at skabe et følelsesmættet rum, der kan give en sanselig oplevelse. Sørg for at forestillingen er charmerende og giv endelig rollerne liv, så du får et godt tag i publikum. Tag ansvar for historien gerne med en spøgefuld legende tilgang, det kan for eksempel være en medrykkende historiefortæller, som viser opfindsomhed i de små nuanceringer.

Selvfølgelig skal du lyse af begejstring i din billedlige følelsesklarhed gerne med kropslig umiddelbarhed. Det er godt, at du tænker ud af boksen med en udsøgt sans for detaljen og et præcist og overskudsfyldt figurarbejde. Husk at der altid er alvor bag komikken, så du viser autenticitet og nøgtern troværdighed ved at skære alt overflødigt fra. Det er vigtigt at din tekst er balanceret og iscenesættelsen gedigen.

Der er selvfølgelig mange ting at holde styr på, men det er vigtigt at du undgår sødladne, kedelige, klodsede, patetiske, anmassende, skabagtige, karikerede, klichéfyldte, stive, forvirrende, handlingssvage, overspillede, rutineprægede, dilettantiske, uklare, vrøvlende, distancerede, tamme, flagrende, forudsigelige, overfladiske, løst sammenbundne forestillinger, hvor du mister fokus og flakser ubehjælpsomt rundt i dramaturgisk tomrum fyldt af tomme teaterkalorier. Lær ordene udenad! Og husk at det emotionelle niveau skal samsvare situationerne. Undgå at rode for mange ingredienser sammen så dit fokus slingrer undervejs. Din forestilling må for guds skyld ikke falde fra hinanden, så den bliver gentagelsesfyldt i sin tomgangsgående træghed.

Undgå også fraværet af seriøse replikker, for budskabet må endelig ikke eksponeres for tydeligt og må heller ikke virke sløret, så enkeltdele tilsyneladende navigerer historien for uspændstigt løst og ufokuseret. Lad i det hele taget være med ufokuseret unuanceret spil uden overraskelser, det kan nemt blive urytmisk og mere anstrengt end vedkommende.

Koreograferet tomgang kan du godt glemme, især hvis de pædagogiske intentioner i forestillingsudtrykket overtrumfer de kunstneriske, og forestillingen derved stritter i alle retninger. Og så må replikkerne aldrig være intetsigende og heller ikke fremført i et skingert stemmeleje med bandeord som dramatisk rækværk, hvilket jo kan blive tendentielt manieret. Lad være med at tage publikum for meget ved hånden. Pas på hvis udtrykket vil mere end det kan, der kan jo nemt gå mekanik og mangel på fravalg i spillet, og så tabes det hele på gulvet med et brag.

Din forestilling må heller ikke fremstå knirkende gammeldags og have været set 100 gange før, slet ikke hvis dramaturgien er uklar, for tynd og for løs i kagedejen. Og lad nu være med at demontere historien, så forundringen bliver på scenen.

Sidst men ikke mindst: Undgå kluntet scenografi, ubehjælpsomt lys, amatøragtige kostumer, oversminke, musik der ikke fungerer, manglende instruktion, replikker der ikke kan høres, for meget råberi og umagelige bænke.

Ja, det var stort set det hele. Svært er det jo ikke! God fornøjelse med din nye forestilling.

Lars Holmsted er forfatter og musiker, kulturformidler og dramatiker – og så har han gennem ni år været leder af Bornholms Egnsteater