DEBAT
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014

Asterions Hus: In Absinthia

Sæt tænderne i verden, kvinden og absinthen – så skal du bare se, hvad der sker. Sådan omtrent er den muntre logik hos Asterions Hus i forestillingen ’In Absinthia’, der dog også husker at vise tømmermændene... Foto: Ingrid Bugge

Den grønne muses mystik

14-02-2012
Asterions Hus leger med beruselsens kropslige udtryk i den underholdende teenageforestilling ’In Absinthia’.
FAKTA
Asterions Hus: In Absinthia -

Instruktion: Peter Kirk. Koreografi: Pernille Garde. Kostumer: Camilla Lind. Medvirkende: Martin Ammundsen, Tilde Knudsen, Kristofer Krarup, Tina Møller. Varighed: 70 minutter. Målgruppe: Fra 14 år. Set i  februar 2012 hos Asterions Hus på Refshaleøen, hvor den spiller til 19. februar 2012. Herefter turné. Kan også opleves på Festival 2012 til april i Ringsted og Sorø. www.asterionshus.dk

Grøn, grønnere, grønnest... Asterions Hus har kastet sig over gudedrikken absinth. Det er der kommet en ganske besnærende og nærmest hallucinerende forestilling ud af. For her vælter scenebillederne efter hinanden i den montageform, som instruktøren Peter Kirk er så dreven udi. Kroppe glider rundt mellem hinanden i udsvævende bevidsthedsformer – og i Pernille Gardes hardcore muskelkoreografi, der kræver sine armbøjninger og sit kondital. Og så er det hele bare så overraskende sjovt!

’In Absinthia’ begynder nydeligt. Publikum får tilbud valget mellem grønne sodavand og absinth fra et rigtigt absinth-ophældningsapparat, hvorefter de kan tage de grøngyldne dråber med ind i teatersalens muntre virvar af gamle sofaer. Oppe på scenen træder de fire performere frem og inviterer publikum på en tur gennem beruselsens mange lag.

Teenagerne fniser tydeligvis ved tanken om, at de 30-årige ’oldinge’ på scenen overhovedet ved noget om at være fulde. Men det ved de. En hel del, faktisk.

Forelskelse og beruselse

Først tager performerne kemilærerrollen på sig. Forklarer hvor mange procent alkohol, der kan være i absinth, og den slags. Men det går hurtigt over. For performernes veltrænede kroppe er endnu bedre til at forklare alkoholens tiltrækning – og alkoholens bivirkninger.

Så mens ordene lyder om absinthens nervegift og om troen på ’den grønne muse’, så illustrerer kroppene formaningerne med skægge dansescener, fulde af groteske hop på stedet og bagudspark fra en svunden tango.

’Hvis man ikke har prøvet at være forelsket, så ved man ikke, hvad beruselse er,’ siger Tilde Knudsens forførerske i Camilla Linds pailletovervældende Vild med Dans-kjolefantasi. Og det skal nok passe.

Tømmermænd og kvalme

Performerne kappes om at drikke mest. ’Skål!’ udbryder de igen og igen, mens deres kroppe langsomt bliver usammenhængende og slaskede, indtil de kravler hen ad jorden mellem et cafébord og nogle trappetrin, der opfindsomt bliver anvendt til utallige formål. Og man får både indblik i deres vilde beruselsessyner og i deres voldsomt bratte opvågnen til tømmermændene.

Peter Kirk har sammensat sit ensemble med fin sans for kontraster. De gængse Asterion-performere er Tilde Knudsen og Martin Ammundsen, der hjemmevant pisker rundt i både bevægelser og replikker. De nye stjerner er Tina Møller og Kristofer Krarup, der begge er dansere.

Særligt kvinderne komplementerer hinanden helt perfekt. Når Tilde Knudsen styrter rundt med sine muskeltonede overarme, så glider Tina Møller blidt forbi med sine langstrakte ben. Og når Tilde Knudsen drevent kaster det erotiske blik ud i rummet, så bliver Tina Møller helt luftig og drømmende. Mændene rotter sig mere sammen – mod kvinderne og mod kvalmen. Og så prøver de at gennemføre mandesnak, hvor bandeordet er ’Platon’... Men Ammundsen tager uvilkårligt føringen. Han er manden, der kan forføre og tælle alkoholcentiliter på samme tid.

Fortryllelse og forbandelse

Musikalsk bliver ’In Absinthia’ en lige så heftig sanserejse. Både instruktøren og koreografen har åbenbart et yderst bredt forhold til musik, så tonerne er en collage, der skaber alle de mangeartede stemninger, som absinthen bringer med sig, fra begejstret lykkesus til sort dødsdrift. Dramaturgien i forestillingen om den gulgrønne drik bliver dermed styret af musikbidder af komponister lige fra Mahler til Górecki – og til Nina Simone. Tom Waits’ blafrer ud gennem højttalerne med ’I put a Spell on You’.

Det gør denne forestilling også: Lægger absinthens fortryllende forbandelse hen over tilskuerne med et ufordømmende og veloplagt lokkegys - grøn, grønnere, grønnest...

Af: Anne Middelboe Christensen
FLERE ANMELDELSER
12345678910111213141516171819

20-08-2014

17-08-2014

14-08-2014

11-08-2014

08-08-2014

02-08-2014

28-07-2014

21-07-2014

16-07-2014

14-07-2014

12-07-2014

10-07-2014

30-06-2014

27-06-2014

25-06-2014

23-06-2014

18-06-2014

15-06-2014

13-06-2014

11-06-2014

09-06-2014

06-06-2014

03-06-2014

01-06-2014

30-05-2014

28-05-2014

26-05-2014

24-05-2014

22-05-2014

20-05-2014

18-05-2014

16-05-2014

14-05-2014

12-05-2014

09-05-2014

07-05-2014

05-05-2014

03-05-2014

01-05-2014

29-04-2014

Flere anmeldelser