DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Den fantastiske refusionsordning

25-09-2008

Købsrefusionsordningen!! Gabende teknisk, og noget med tørre 50% fra staten til køberne, der så har bedre råd til de teaterforestillinger de selv har valgt. Godt for teatrene og for publikum, men ellers ganske uinteressant og en lille smule bureaukratisk!

Men denne lille sære ordning, der er ganske unik og oprindelig kun tænkt som en styrkelse af den folkelige kulturforsyning, har udover at opfylde sit formål på fornemste vis, en helt anden, slet ikke tiltænkt, sideeffekt. Den har formået at skabe den kortest tænkelige vej fra ide til scene.

Igennem mere end 35 år har støtteordningen givet talrige scenekunstnere muligheden for - uden indblanding fra producenter, fra teaterdirektører med anstrengte budgetter, fra teaterfaglige råd, fra masseopkøberes hensyn til den gennemsnitlige smag, at udvikle og præsentere netop deres nye, specielle, skæve, særprægede forestilling, og kun været afhængig af - at møde sit publikum.

Med refusionsordningens indførelse satte man en udvikling i gang som er uden sidestykke. Teater var hidtil udelukkende blevet spillet i dertil indrettede, dyre bygninger med lønnede direktører, annoncebudgetter og benhårde krav til høje belægningstal. Med den nye refusionsordning i ryggen, skabte det turnerende danske børneteater, sammen med lærere og pædagoger, et helt nyt landskab bestående af spillesteder i tusindtal, nemlig alle landets gymnastiksale og samlingsrum i skoler, børneinstitutioner og på biblioteker.

Man beviste, at teater sagtens kan ses der hvor børnene færdes til daglig, og opfandt begrebet ”Teater i øjenhøjde”. Landets pedeller lærte sig mørklægningens kunst og med tiden fik lokaliteterne installeret stærkstrøm inden for et almindeligt kabels rækkevidde. Teatrene, grupperne udviklede samtidig de praktiske færdigheder, der får store, strålende scenografiske vidundere til, med et snuptag, at folde sig sammen til næsten ingenting, let at anbringe i en kassevogn, let at opstille næste dag et andet sted i landet.

Det er vores virkelighed i dag. Og vi er så vant til den, at vi dårligt skænker den en tanke, og måske en gang imellem ligefrem keder os ved den.

Vi tager ordningen for givet, og lader os ikke ryste af de jævnlige angreb der i det skjulte øves på den.

Men rejs ud i verden! Når du kommer hjem igen vil du omfavne den gode gamle refusionsordning og elske den med fornyet lidenskab.

For den er nemlig både en gave til kunsten og samtidig ekstremt demokratisk, og som sagt fuldstændig enestående i en verden besat af magter: Statsmagter, centralmagter, kulturmagter, mediemagter, kontrolmagter alle befolket af magtmennesker.

Den gode gamle refusionsordning er den eneste af sin slags, der for alvor befrier kunsten fra disse magter og overgiver den til dens rette ejere: folket!! Ikke et ondt ord om kulturministeriets støtte til specifikke kunstnere og initiativer. Det er fint og nødvendigt. Men en statsstøtte der ikke styres af et ”organ”, men frit administreres af folket uden indblanding, censur og formynderi, hvor på denne klode findes det ellers? Ingen steder. Overhovedet ingen steder!

Lad kundskaben om refusionsordningens revolutionære potentiale blive mellem os! Den dag vores liberale regering, der ikke er spor liberal længere, men mere kontrollerende end nogen regering siden enevældet, opdager hvad det er for en kunstnerisk ustyrlighed der støttes og stimuleres af den tilforladelige ordning, så er det slut! Den vil øjeblikkeligt blive bragt under kontrol og statsautoriseret. Det er sikkert og vist.

Ja, vi skal huske at ære og elske vores gode gamle refusionsordning , og stå vagt om den med samme nidkærhed, som vi står vagt om ytringsfriheden. For faktisk er den jo en filial af samme ytringsfrihed. Friheden til at ytre sig i sit eget teatersprog og til at finde sit eget nok så smalle og aparte publikum. Uden at spørge om lov først!

Se det er noget værd!
Og hvad mon det så betyder for ”kunsten”? Meget! I nogen tilfælde alt!!! At kunne få en ide, at samle nogle folk omkring den, sætte ideen i scene, måske med få midler, at præsentere den på den årlige festival, som er gratis og åben for enhver der laver professionelt teater for børn og unge, og dér møde et publikum, som uden store lokaleomkostninger kan købe forestillingen FOR DEN HALVE PRIS!!!.

Hvis ikke det giver næring til et kunstnerisk og kulturelt vækstlag, hvad gør så? Ja, jeg spørger bare!

Så længe leve den antiautoritære, anticentralistiske, demokratiske, folkelige, frugtbare refusionsordning!

For den har skabt den korteste vej i verden fra ide til scene!!!

SØREN OVESEN er dramatiker, spiller m.m. i Teatergruppen Batida - og nyvalgt medlem af executivkomiten i International ASSITEJ.

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser