DEBAT
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018

Teatergrad: Demokrati - i børnehøjde

Jacob Teglgaard og Signe Kærup Dahl formår både som spilstyrere og eleverne Bjørn og Rose at indfange tilskuerne/eleverne i et fiktionsunivers, hvor børnene driver en demokratiskabende handling frem. Foto: Per Morten Abrahamsen

Demokrati på egen krop

08-05-2018
I Teatergrads publikumsinddragende forestilling spiller fiktion og interaktion flot sammen i en helhed, som fæstner sig i både krop og tanke på det deltagende børnepublikum.
FAKTA
Teatergrad: Demokrati - i børnehøjde -

Idé & koncept: Teatergrad. Instruktør: Pelle Nordhøj Kann.
Komponist: Marie-Louise von Bülow. Dramaturg: Sosha Terperowska. Scenograf: Sir Grand Lear.
 Producent: Christine Worre Kann. Medvirkende: Signe Kærup Dahl og Jacob Teglgaard. Aldersgruppe: 10-12 år. Varighed: 60 min. Turneforestilling. Set på Aprilfestival 2018. www.teatergrad.dk

---

Se også artiklen 'Soveposer og selvstyre' om forestillingens skabelsesproces 

Demokrati – det er noget man mærker om er eller ikke er. Og Teater – det er noget man er med i og har indflydelse på som publikum. Sådan er jeg ret sikker på, at det blev oplevet af den 4. klasse, som var deltagere i Teatergrads 'Demokrati – i børnehøjde' lørdag på Aprilfestivalen.

De voksne, der blev lukket ind i gymnastiksalen sammen med børnene, sad på afstand af den cirkel, hvor indenfor forestillingen udspiller sig – en rundkreds hvor børnene ligger og sidder i deres medbragte soveposer rundt om et arrangement af birkestammer i midten, som skal illudere et lejrbål.

Selv på den afstand, som jeg sad, og selv uden at være direkte involveret ligesom børnene kunne jeg mærke, at stykket er meget vellykket.

'Demokrati – i børnehøjde' er vellykket, fordi Teatergrad vil noget med stykket og har skabt et koncept, som i dets pendling mellem et fiktionslag, hvor de to medvirkende skuespillere etablerer og får en fortælling til at skride fremad - og et fiktions-afbrydende lag, hvor børnene bliver inddraget og skal tage stilling til, hvad der dernæst skal ske indenfor fiktionen og hvor de kun kan løse de opgaver, de bliver stillet, hvis de reflekterer over dem og kommer med konkrete bud og tilkendegivelser.

Kridt og krop

Clouet er, at børnene kan høre, se og mærke, hvad demokratiets spilleregler er, fordi buddene kommer fra dem selv, bliver skrevet med kridt på gulvet og sat ind i en fiktionel ramme, som gør, at børnene (og vi andre i udkanten af spillet) kan mærke betydningen af ordene.

Rammen giver i sig selv børnene et tilhørsforhold til forestillingen. Allerede udenfor spillerummet spørger de to skuespillere, Signe Kærup Dahl og Jacob Teglgaard, børnene, om de nogensinde har været på lejrskole, og inde i salen bruger de de svar, børnene kommer med.

Signe Kærup Dahl og Jacob Teglgaard inkorporerer dygtigt børnenes svar – som jo i sagens natur varierer fra gang til gang. I den forestilling, som jeg så, kunne børnene genfinde sig selv i en Læsø-lejrskole-sammenhæng, hvor de selv havde lavet salt, hvor der havde været få voksne med, og hvor deres sammenhold var blevet styrket. Hertil fik de en oplevelse af, hvad der skal til for at stå sammen i en livsfarlig situation.

I fiktionen sker der det, at læreren fryser til is og at en dødbringende kulde sætter ind og holder dem fangen i et rum, hvorfra de ikke kan flygte. De skal overleve af det mad og drikke, de lige har, og af sammenholdet med hinanden.

I fiktionen går Signe Kærup Dahl og Jacob Teglgaard ubesværet, præcist og fængende i rolle som to elever, Bjørn og Rose. En mundharpe er fint valgt til at spille en central rolle. Mundharpen er noget dejligt konkret, og til sidst føres forestillingens oplevelse videre til børnene i kraft af, at de får en mundharpe med, som skal tilhøre deres klasse.

Definer en god leder

Et centralt element i forestillingen er, at børnene iblandt hinanden skal vælge en leder efter først at have defineret, hvad den god leder er. Der kom mange rigtigt fine bud. Børnene tænkte sig tydeligvis om, lyttede til hinanden og levede sig med stor empati ind i fiktionen, som jo fortalte en meget alvorlig historie.

En fortælling med mange afgørende stop undervejs. Med tilspidsede situationer. Med valg at træffe. Og med ubehagelige og medrivende begivenheder som børnene oplevede andre og sig selv blive rullet ind i og bagefter velvilligt tog stilling til.

'Demokrati – i børnehøjde' hører til i den meget udmærkede ende af det involveringsteater, som er så meget fremme i tiden. Forestillingen er fri for firkantet – overtydelig eller belærende – pædagogik. Og den bliver båret flot igennem af to skuespillere, som både dygtigt og engageret kan skabe fokus omkring deres skuespiloptræden og skabe lyttende ører og lyst til involvering.

Også takket være en rigtig flot iscenesættelse fra Pelle Nordhøj Kanns side. Et dygtigt dramaturgisk arbejde af Sosha Teperowska. Og fine stemningsfulde kompositioner undervejs af Marie-Louise von Bülow.

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Demokrati - i børnehøjde
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

12-11-2018

07-11-2018

05-11-2018

03-11-2018

29-10-2018

18-10-2018

12-10-2018

11-10-2018

09-10-2018

07-10-2018

05-10-2018

01-10-2018

28-09-2018

26-09-2018

24-09-2018

21-09-2018

19-09-2018

18-09-2018

16-09-2018

14-09-2018

12-09-2018

10-09-2018

04-09-2018

24-08-2018

17-08-2018

13-08-2018

02-08-2018

16-07-2018

08-07-2018

06-07-2018

02-07-2018

30-06-2018

28-06-2018

26-06-2018

23-06-2018

21-06-2018

19-06-2018

16-06-2018

14-06-2018

12-06-2018

Flere anmeldelser