
'De kedeligste efterabere i hele Nordeuropa'
Hvorfor er det stort set umuligt at finde midler til og steder for udvikling af nye scenekunstneriske metoder, hvis man ikke lige er tilknyttet en scenekunstskole, spørger Marie Kilsgaard Møller, der både er freelanceinstruktør og kunstnerisk leder af Quasi Teater, i en ramsaltet kommentar, der bringes her på portalen som debatindlæg under overskriften 'Kunstnerisk udvikling - nej tak??'.
Hun føler, at hun hele tiden er stødt mod en mur af manglende vilje og struktur til at facilitere folk, der ikke lige i forvejen er undervisere på de etablerede institutioner for scenekunstnerisk virksomhed.
Ikke mindst Statens Scenekunstskole får drøje hug for først at melde ud, at man her ville kunne søge om at lave forskningsprojekter, selvom man kom 'udefra' - men siden har trukket alle løfter tilbage, fordi det alligevel kun gælder ansatte på skolen.
Der er heller ikke rigtig muligheder andre steder i systemet, hvis man er uafhængig scenekunstner uden fast tilknytning. Det gælder også mere innovative steder som Forsøgsstationen i København.
Det får Marie Kilsgaard Møller til at harcelere over, at 'i Danmark udvikler vi åbenbart kun den scenekunst, som underviserne på Scenekunstskolerne beskæftiger sig med' - i modsætning til fx Norge, hvor man godt nok har en lignende struktur, men også et treårigt stipendiat-program, som alle kan søge.
I sit indlæg giver Marie Kilsgaard Møller også hug til de projekter, som rent faktisk finder sted på fx Statens Scenekunstskole - og manglen på kunstnerisk udviklingsvirksomhed gør, at hun kalder det danske teatermiljø for 'de kedeligste, mest klassiske efterabere i hele Nordeuropa'.
(caj)
FLERE NOTER | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Garvet teaterpar skal stå for Limfjordsteatrets aktiviteter i Thy

Det Kgl. Teater skaber stort oplevelsesunivers

Slæbesilds-planlægning

Særlige arbejdslegater til corona-ramte kunstnere
Hvidovre Teaterfestival forsøger igen

Aprilfestival med tre scenarier

Fredericia får atter et musicalteater

Marionet Teatret har sikret sommerens forestillinger

Limfjordsteatret rykker ind i Thy

Online klimafestival fra Aveny-T 18.-29. januar

Festival for ung scenekunst på Fyn skubbes

Ny runde for ansøgning til kulturaktiviteter
129 teatre vil deltage i Aprilfestival 2021

Legat til Jens Kløft

Nyt repræsentantskab for Statens Kunstfond

Teaterøen lukker ned

Nyt medlem i Teatercentrums bestyrelse

Det Frie Felts Festival 2021

Millionstøtte til PASSAGE Festival

Kulturministeren opretter genstartsteam
Randers Teater får milliongave til teknik

Teater fra Månen 21.-24. januar

Støtte til mange nye huskunstnerprojekter

Støtte til internationale aktiviteter og festivaler

Ny gæstespilsscene for den frie scenekunst i København

Zenia Stampe i Teatret Zeppelins bestyrelse

Publikum vil gerne se digital scenekunst

Bæredygtighed på tværs af kunstarterne

Tæt på deadline for Den Røde Brochure 2021-22

Fem scenekunstnere præmieret af Legatudvalget

Betina Birkjær fik Svendborg Kommunes Kulturpris

Teater Hund laver filosofisk podcast

DON GNU lancerer UNG GNU


Ny aftale for Det Kgl. Teater

JALLA:18-kulturfestival

Børne- og ungepakke til kulturindsatser

Teater loppemarked, stjerneskud og musik

Et personligt format

Greta på scenen
