DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Skal dansk børneteater virkelig blive ved med at være en hemmelig succes?

25-04-2012

Gitta Malling, formand for TIO – Teatrenes InteresseOrganisation – holdt denne tale ved Festival 2012’s officielle åbning mandag 23. april 2012 i Ringsted Kongrescenter som reaktion på, at kulturminister Uffe Elbæk kalder dansk børneteater for en 'hemmelig succes':

  

Teaterfestivalen for børn og unge har rundet de 40 år. Mange teatre turnerer rundt i hele verden, og udenlandske gæster kommer ikke bare til Danmark for at købe dansk børneteater, men de kommer også som kunstnere for selv at blive inspireret.

Og så bliver dansk børneteater - i Danmark - omtalt som en hemmelig succes!?

Dansk børneteater er noget helt specielt. De ordninger, der findes eller har eksisteret -refusionsordningen, UBOT, RBOT, egnsteaterordningen, lille storbyteaterordningen og Scenekunstudvalgets årlige uddelinger til børne- og ungdomsteatret på 25 % af udvalgets samlede bevilling - har været med til at fostre et væld af forskellige teatergrupper – en kæmpe og uundværlig mangfoldighed, som har været, og stadig er, en form for væksthus, som enhver teaterkunstner i udlandet misunder. Dette skal der værnes om og videreudvikles på.

Vores fokus på at komme ud til skolerne – kunne sætte en forestilling op i ethvert lokale og spille professionelt teater for børn der, hvor deres hverdag udspiller sig - er et særkende. Langt de fleste børn i Danmark har i dag set teater mindst én gang, før de er færdige med 9. klasse. I mange kommuner stræber man efter at børnene ser én teaterforestilling om året.

- Og alligevel er dansk børneteater en hemmelig succes.

Dansk børne- og ungdomsteater har ikke en speciel stil. Der udvikles mange forskellige interessante stilarter. Men det, der kendetegner dansk børne- og ungdomsteater, er, at det er i øjenhøjde med børnene. Vi tager i teatrene vigtige emner op, der optager børnene, men ikke på en belærende måde. Det vigtige er at indfange lige netop de emner, der rører dem – tryllebinde børnene. Vi som teatre har behov for at være i stadig udvikling. Vi eksperimenterer alle med ny dramatik, devising, nye muligheder med teknologi, det interaktive og sansende. Vores mange eksperimenter smitter af på resten af teaterlivet i Danmark. De store scener fører det videre, der bliver skabt på de små scener.

- Og alligevel er dansk børneteater en hemmelig succes.

Danmarks børn, deres forældre og lærere/skoleledere vil gerne have, at deres børn ser teater.

Og derfor satser de store scener nu også rigtig meget på at producere børneteater. Der er jo et marked. De store teatre har penge til at hente børnene gratis i busser ude på skolerne. Danmarks børn skal ud i de rigtige teatre. Men teater på de store scener bliver aldrig det samme som teater for 40, 80 eller 100 børn på de små teatre eller ude på skolerne. Og det skal man have øje for. De store teatre kan noget helt andet. Og det er dyrt og derfor skal der også mange ind, hver gang. Det kan de også i udlandet. Det er ikke specielt!

Alligevel er det interessant, at de små teatre og scener producerer 75 % af alt den scenekunst, der bliver produceret i Danmark – 75%. Og vi producerer 90 % af alt børneteater i Danmark.

- Og så er dansk børneteater en hemmelig succes!

Vi producerer 75 % af det samlede udbud af scenekunst i Danmark, men de små teatre får kun 13 % af det samlede statslige tilskud, og kun en del af de 13 % går til børneteatret – så det er måske derfor at kulturministeren kalder dansk børneteater en hemmelig succes. Staten har ikke prioriteret dansk børneteater.

Vi har krise i Danmark. Det betyder, at vi også på de små teatre må se på, hvor vi kan spare. Og det er vi også rigtig gode til. For det har vi altid gjort. Vi har effektive administrationer. Ansatte med mange funktioner. Udfordringerne og opgaverne er mange. Kun de seje bliver tilbage. For lønnen er lav i forhold til resten af arbejdsmarkedet. Og arbejdstiden er skæv: Det er tidlige morgener, lange dage, mange løft, kolde lokaler, kold kaffe. Og alligevel elsker vi vores arbejde og vil ikke bytte det med et andet. Vi har vilje, gåpåmod, er omstillingsparate og kreative.

Man kan lære rigtig meget om effektive organisationer ved at kigge lidt ind bag om på de små teatre i Danmark. Her får man virkelig noget for pengene.

Og så skal I huske på, at vi på de små teatre bliver ramt af besparelser på flere områder. Vi mærker det, når staten fastfryser bevillingerne og skærer i vores tilskud. Vi mærker det, når kommunerne hele tiden skal finde flere penge til teatrene, fordi den statslige refusionsprocent går ned. Vi mærker det, når skoler, biblioteker og daginstitutioner må spare. Dette har desværre været en realitet i mange år. Så når man nu vil bede os om at spare igen – så er der ikke mere at spare af. Vi er helt i bund. Jo, men så skal vi spare kunsten væk.

Krisen mærker vi i helt ekstrem grad i forhold til vores mange freelanceansatte. De bliver presset af A-kassesystemet i en grad, så vi mister gode kunstnere – og det er et stadigt stigende problem. Flere og flere bliver presset væk fra freelancearbejdet i dansk teater og over i andre faste job – eller ud i fast arbejdsløshed som det jo nok mest er i dag. Mange teaterfolk vil gerne supplere deres kunstneriske arbejde med et andet arbejde, men systemet tager desværre ikke hensyn til disse mennesker. Det er både for hårdt og for besværligt at være freelancer i Danmark. Dette er et område, regeringen virkelig skal se på for, at vi kan vedblive med at være i udvikling.

Så kære kulturminister, kære Uffe Elbæk: Nu skal dansk børne- og ungdomsteater prioriteres. I skal i regeringen anerkende, at det er en succes, der skal prioriteres, en succes der ikke kun fortjener et skulderklap og et løft, men en aktiv indsats. De små teatre kan noget helt specielt, når det gælder dansk børne- og ungdomsteater.

Vi har brug for, at du og regeringen indgår i dette samarbejde og ser på området fra flere vinkler, så vi ikke bare vedbliver med at være en hemmelig succes. Send dit europæiske Team Culture med en gammel bulet turnebil ud og mød det danske børneteater i hele Europa. Så skal du nok få inspiration til, hvordan vi inspirerer de nye generationer, der skal bære os gennem krisen og ud på den anden side.

Dansk børne- og ungdomsteater kan blive endnu mere fantastisk og være med til at løfte skolen, udviklingen og dansk kultur i udlandet op på et endnu højere plan. Men det kræver, at man fra politisk side vil det. Og vil I det, kan vi med sikkerhed love, at her får I meget for pengene. De midler, der tilfalder området, vil virkelig blive brugt på kunst og udvikling. Børneteater er en god investering. Undersøgelser viser, at her er der både et stort eksport- og vækstpotentiale.

Så når I nu vælger at have fokus på at udvikle netop denne hemmelige succes, så må I turde at gå hele vejen.  Ikke bare tale om det ved lejligheder som denne. Nu vil vi ikke holde på hemmeligheden længere. Nu vil vi fortælle det vidt og bredt. Vi vil ikke længere være en hemmelig succes – vi vil være en succes. En dansk succes, som man tør satse på!!

Gitta Malling, formand for TIO – Teatrenes InteresseOrganisation

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser