Af

15. juni 2012

Danish+ er VORES bud på godt teater

Bodil Alling og Gruppe 38 – der er initiativtagere og arrangører af den internationale indkøberfestival :Danish+ – kommenterer Henrik Steen Larsens indlæg, ’Solidaritet og valg’:

Nå, så kom svesken på disken.

Det er oplivende med en solidarisk debat i Bevægelsen.

Nu tager vi så lidt til genmæle – snylterne fra Århus – lad os se, hvad der kommer ud af det?

Vi synes, vi har fået en rigtig god ide her i Århus.

Vi afholder en showcase hvert andet år, der præsenterer, hvad vi synes, er stærkt teater for børn/unge/voksne for et udenlandsk formidler-publikum.

Vi lægger ikke skjul på, at det er vores bud på godt teater.

Det er et meget bredt og alsidigt program og det trækker temmelig mange publikummer fra mange steder i verden.

Det er et enormt arbejde og økonomisk risikofyldt.

Og det er vidunderligt.

Derfor gør vi det.

Og det går godt.

Og lad os så slå fast, at det ikke er et brud på et årelangt samarbejde med Assitej.

Vi er medlem af Assitej med fornøjelse, men dette projekt har intet med Assitej at gøre.

Det er ikke specielt henvendt til Assitej-medlemmer.

Det forholder sig ikke til Assitej – det er en egen opfindelse for alle slags kulturformidlere rundt om i verden.

En stor del af vores internationale gæster kender slet ikke til hverken Assitej eller den store årlige børneteaterfestival i april, når de kommer på :Danish+.

Det gør de så, når de rejser her fra.

Teatret Gruppe 38 kuraterer.

Vi har ønsket at kreere voresbud på en god showcase.

Vi er ikke en enig Bevægelse her på stedet, så der bliver diskuteret heftigt, når vi lægger program, og de diskussioner har vi stor gavn og glæde af. Og vi synes som sagt, at vi byder på et meget alsidigt program.

Så enkelt er det.

Der findes mange stærke forestillinger i Danmark, som ikke er med på vores showcase,

ligesom der findes mange gode forestillinger, som ikke er med på de øvrige nyopfundne kuraterede festivaler.

Sådan er det, når der kurateres.

Og ligesom hvert enkelt teater gør flittigt brug af superlativer, når dets forestillinger skal sælges (læs f.eks. Den Røde Brochure eller fornøj dig et kvarters tid på Fæces – eller se markedsføringen af den store årlig Børneteaterfestival, som med egne ord er ”Verdens bedste” med ”Verdens bedste børneteater” – større kan det vel ikke blive?), så bruger vi også i vores markedsføring superlativer for at give formidlerne lyst til at komme.

Vi er stolte over at præsentere de forestillinger, der er på vores program. Og det gør ikke landets øvrige forestillinger dårlige.

Vores ønske har været at åbne endnu et salgsvindue – endnu en mulighed for at præsentere godt teater for mange flere og andre end de udenlandske gæster, der i mange år trofast har besøgt den årlige Børneteaterfestival.

Som du skriver, har den store festival nogle problemer blandt andet pga. dens størrelse.

Det er nemt at drukne i den.

Og der er forestillinger, som ikke rigtigt hører hjemme dér, fordi de henvender sig til målgrupper, der ikke er opkøbere til på festivalen, og som ikke rigtig har egnede salgsvinduer.

Det har vi lyst til at gøre noget ved.

Helt for egen regning.

Vi synes, det er en succes, når der som i år kommer 70 gæster fra nær og fjern.

Men verden er umådelig stor, så vi er sikre på, at der findes rigtig mange flere end 70 teaterinteresserede formidlere derude, og vi har ikke monopol på en sådan showcase,

så det ville da være fornøjeligt, hvis der er andre, der har mod på at åbne endnu et vindue.

Vi har i mange år selv solgt godt i udlandet, så at vi med denne showcase skulle ”sætte os selv i centrum, snylte på og stjæle fra Bevægelsen” – det er svært at tage alvorligt.

Hvis det var tilfældet, så havde vi nok ikke kastet os ud i så kæmpe et projekt for at gøre verden opmærksom på ”de andre”.

Men – godt brølt, løve.

Det giver luft.

Bodil Alling – for Teatret Gruppe 38

Flere debatindlæg

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg