DEBAT
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Dårlig behandling af Anemoneteatret

23-05-2016

I forbindelse med Københavns Kommunes valg af små storbyteatre for 2017-20 har Søren Søren Ovesen forfattet dette åbne brev til Københavns Kommunes kultur- og fritidsudvalg:

Man skal ikke bide den hånd, der fodrer en, siger et gammelt ordsprog, så derfor vil min kritik af Københavns Kultur- og fritidsudvalgs håndtering af Anemoneteatret blive holdt i et moderat sprogbrug.

Anemoneteatret har eksisteret i ca. 30 år og har siden dets undfangelse været drevet af de samme to personer, nemlig skuespillerne og instruktørerne Albert Nielsen og Lisbet  Lipschitz. Uanset om man sværmer for den ene eller den anden teaterform – som måske ligger langt fra det, der bliver vist på den lille scene i Suhmsgade - må man tage hatten af for disse to personers vedholdende indsats, for deres evner til at nå deres kunstneriske mål og for den enestående succes de har opnået ved at samle et meget stort og bredt publikum år efter år.

At det er kultur- og fritidsudvalgets ret (og pligt) at fordele kulturstøtten mellem de ansøgende teatre, skal ikke betvivles. Man kan være mere eller mindre enig i de valg, der er truffet – også omkring Anemoneteatrets fratagelse af sit kommunale tilskud pr. 31.12.16 - men de må overordnet set tages til efterretning.

Men noget er alligevel gået galt i processen.

For det er altså en besynderlig forvaltningspraktik, der udfolder sig, når man tager beslutningen om at stoppe tilskuddet med udgangen af 2016 på et så sent tidspunkt, at Anemoneteatrets kontrakter, aftaler, ansættelser m.m. for hele sæson 2016-17 for længst er på plads. PR-materiale er fabrikeret, annoncer indrykket og billetbestillingerne er i fuld gang.

Det er noget rod! Teatrets skuespillere, scenografer, instruktører, gæstespil stå nu med fletningerne i postkassen og ved i princippet ikke, hvor de skal gøre af sig selv det sidste halvår af sæsonen. Kultur- og fritidsudvalget bør tage konsekvensen af den sene beslutning og finde en fornuftig løsning. Det eneste rimelige vil være at tilføje et ekstra halvt års tilskud til den gamle bevilling, så Anemoneteatret kan afslutte sin aktiviteter på en ordentlig og værdig måde.

Endnu mere besynderlig forekommer det når man ser på den officielle begrundelse til fratagelsen af tilskuddet til de to super velfungerende teatre i centrum – Anemoneteatret og det endnu ældre og lige så etablerede Zangenbergs Teater. Man forklarer det med et ønske om at foretage en anden geografisk fordeling af byens små teatre. En fuld legitim målsætning.

Men samtidig indføres følgende passus i beslutningsreferatet: 'Det er vigtigt for partierne, at der også fremover kan opleves børneteater i de unikke kommunale lokaler, der i dag huser Anemoneteatret. Såfremt det nuværende teater vælger at opsige lejemålet og et børneteater der kan opnå statsanerkendelse er interesseret i at overtage lejemålet, er partierne indstillet på, at bidrage til en finansiering af et fremtidigt børneteater på adressen'.

Derved dementerer man sin egen politik! Hvad skal det mon forestille?

Politikere – også kulturpolitikere – er sat i verden for at tage beslutninger! Men de har også en opgave i at udtrykke den politik, de fører ud i virkeligheden, på en måde som giver mening for de borgere den går ud over.

tA der ydermere, tilsyneladende som en konsekvens af udvalgets mangel på samme, foregår mystiske og uforklarlige ting i det område som er blevet berørt, er en anden og ikke mindre interessant historie, her tænker jeg på.....nej, lyt selv til vandrørene...

For mange - herunder selvfølgelig Anemoneteatrets ledere, ansatte og ikke mindst talstærke publikum – virker det som om vi er vidne til et stykke absurd teater af en sådan kvalitet, at det helt sikkert aldrig ville finde plads på Anemoneteatrets repertoire!

Søren Ovesen er skuespiller instruktør og dramatiker hos Teatergruppen Batida

FLERE DEBATINDLÆG
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser