Af: Kirsten Dahl

25. marts 2013

‘Brug din stemme’

'One Step (for humanity)' er en modig stemmeperformancemosaik. Et opråb for frihed, personlig sikkerhed og personlig integritet sat sammen i en Fabersk ekspressiv monologcocktail af sange, lydcollager, fortællebrikker og små koreografier.

I det ene øjeblik vugger Katrine Faber blidt æg i sine håndhuler. I det næste øjeblik sidder hun ude blandt publikum og fortæller en dramatisk fortælling om en mand, der som den eneste i en gruppe, overlever en henrettelsesaktion.

Faber springer fra et fabulerende 'løghakket' foredrag om gråd og tårer til en humoristisk, facetteret og meget kropslig performance som skildrer en mand, der glider fra at være sikkerheden selv til fuldstændig at miste kontrollen.

I det ene nu fylder hun mikrofonen med Babylonsk tungeforvirring, det næste fortæller hun kriblende af forventningsfuld beretterglæde om en pige, der havde et vildt dyr indeni sig. Et vildt dyr som møder og parrer sig med noget blødt, varmt og levende, så der kommer en masse vilde unger ud af det. En blidt klingende sang afløses af en fortælling om en pige, der ligesom hendes søster i lejligheden nedenunder, bliver udsat for voldtægt på voldtægt.

Sårbarhed og sammenstød 

Det er sammenstødene, de små overraskende indfald, det åbenlyst sårbare i udtrykket, sensibiliteten, råstyrken, energien, og den smittende stemning af, at dette er vigtigt at fortælle, som gør Teater Vivas nye solostemmeperformance interessant.

'One Step (for humanity)', som kredser om frihed, personlig sikkerhed og det at være menneske og have en stemme og bruge den, er skruet sammen som en montage af lydcollager, små fortællinger, korte sangsekvenser, ekspressive koreografiske optrin og langsom koncentreret dans, hvor Katrine Fabers forskelligartede stemmebrug har stor vægt. 

I begyndelsen er fokus på optrin som signalerer noget mytisk. Faber føder et æg gennem sin mund i en dans som giver associationer til rituel dans eller Butoh (pga. de langsomme hyperkontrollerede bevægelser). Når man lidt senere forstår meget mere af ,hvad forestillingen handler om, giver indledningsoptrinet, som hun til sidst vender ringsluttende tilbage til, mening.

Men for især de teenageunge vil prologen nok virke provokerende anderledes og mærkelig. Måske. Men når Faber lidt efter trækker i svalehale og ankelremsko med hæl skifter forestillingen 'farve'. Som Faber står der i det androgyne antræk og lydkulissens rolige bølgeskvulp og dybe ind- og udånding, har forvandlet sig til en overspændt krop med et stresset åndedræt, er vi pludselig rykket ind i en anderledes konkret nutid.

Herfra går det slag i slag med optrin, der kontrasterer hinanden.

Sprød og balstyrisk

Umiddelbart var mine to yndlingsoptrin historien om den lille pige, der havde det vilde dyr inde i sig, og scenen hvor den selvsikre person mister herredømmet over sig selv. Det første fordi Faber med krop og stemme og god publikumskontakt formidler en sprød og fabulerende tekst så det kriblende smitter i et udtryk der får sprælske poetiske dimensioner. Det andet fordi optrinet er veludført og i sin balstyriske koreografi med ulydige sko og bentøj får fortalt en almen genkendelig fortælling om tab af kontrol. Andre vil nok have andre yndlings/foretrukne.

Kunsten i 'One Step (for humanity)' består i at holde de mange forskellige tråde sammen omkring den betydning af at have en personlig frihed og stemme, som forestillingen har valgt. Det lykkes som helhed udmærket i en modig performance, hvor Faber også med et æg fortæller hvordan måne, sol og stjerne bliver til, hvor  elektroniske lydmiks bruges men ikke overbruges, hvor slagfærdige replikker som: 'Så tal dog dansk!' vikles humoristisk sammen med bibeltekst, og hvor Faber får publikum til både at levere en tone og til at synge med.

Titlen vækker associationer til Armstrongs berømte replik: 'That's one small step for man, one giant leap for mankind'. Men mens Armstrong fløj til Månen, bevæger Faber sig stærkt og modigt indad.

Vi skal 'Lytte indad' siger hun et sted, og mod slutningen siger hun medeftertryk: 'Brug din stemme' som efterklang til en lille sentens, hvor hun referer Stephane Hessel for at tale for, at vi skal finde vores egen stemme og vores egne motiver for at engagere os.

Når et så direkte udtalt budskab bliver spiseligt, er det fordi vi undervejs har fået et nuanceret kunstnerisk formet bud på akkurat dette. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.