DEBAT
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017

Freestyle Phanatix: R

Der er masser af spræl og danseglæde over de fem medvirkende i 'R' - med undertitlen 'Who R we?' - der dog her er fanget i alvorsfuld samling. Foto: Badi Berber

Breakdance med ballast

19-05-2017
Der er masser af humor og selvironi, men også stor alvor i Phanatixs rappe freestylere.
FAKTA
Freestyle Phanatix: R -

Tekst, idé, koreografi, musik og kostumer: Sara Jordan. Dramaturgisk konsulent: Bush Hartshorn. Lysdesign: Andreas Buhl. Medvirkende: Bobby Obeng Atiedu, Matt Baricaua, Rico Coker, Emilio Sanchez og Tunde Adetunji. Aldersgruppe: Fra 6 år. Varighed: 40 minutter. Turneforestilling. Set på Aprilfestival 2017 i Sønderborg. www.phanatix.net

'Hvem R vi?', spørger danserne i Freestyle Phanatixs nye livsbekræftende forestilling. De er som udgangspunkt fem flotte dansefyre, der sender den en kæmpebølge af hvirvlende smittende breakdance ud over publikum.

Her rækker det ikke med gode danseben, selv om de tilsyneladende på eget initiativ komisk sætter i gang, når skoene kommer på og hviner mod underlaget. Hele kroppen og hovedet er med, når danserne i uafbrudt bevægelse og med fuld power snurrer rundt eller demonstrerer de vildeste knæk på arme og ben.  

Men de er også 'R' som i refleksioner og remember, for de fem dansere har alle udenlandske rødder og en tung ballast i deres personlige bagage. Det er det, som forestillingen handler om, og som Sara Jordans koreografi med held prøver at give hver deres individuelle karakter, der passer til personen.

De hastigt skiftende sekvenser rækker fra ultimative blærerøvs-præstationer, der får publikum til at måbe og juble, over voldelige overgreb til indadvendte attituder.

Det er rygsækkene, de stille kroppe og tavse ansigter, der som sprækker af sorg og smerte, tvivl og håb griber en om hjertet. Sammen med pantomimen og de fælles danseoptrin giver det forestillingen en særlig dybde.

Tindrende vitale

Lys og kostumer er neutrale. Men musikken er supergodt valgt med stærke bankende pianorytmer uden at være øredøvende - og sat sammen, så den bidrager flot til at illustrere indholdet. Nogle gange overstadig som de tindrende vitale dansere, andre gange dramatisk. Som når en dyb cello følger situationen tæt, da fire maskerede mænd mobber en ung mand og brutalt banker ham ned.  

Det gør ikke 'R' til en trist affære. Der er masser af selvironisk humor i de rappe freestylere, som før forestillingen opfordrer publikum til at give deres besyv med undervejs med klap og tilråb. Det er fuldt forståeligt, men ikke uproblematisk. I Sønderborg koncentrerede særlig de yngste tilskuere nemlig hurtigt opmærksomheden om den næste chance for at klappe så højt og så længe, at det desværre forstyrrede teateroplevelsen - også for dem selv. Andre gange kan det selvfølgelig gå anderledes.

'I Danmark er jeg født', står der på en af dansernes jakker. Men så vender han den, og så står der pludselig 'Men hvor har jeg hjemme?'.

Det kan næppe siges mere enkelt, men det skal børn være betydeligt ældre end seks år for at forstå. Det skal de også for at være en aktiv målgruppe for de medvirkendes veloplagte dialog med publikum efter forestillingen. Danserne takkede for al den energi, som de undervejs havde fået fra publikum.

Som tilskuer er oplevelsen den stik modsatte. Det er 'R', der giver os optimisme og energi og tusind tak for det. 

Af: Randi K. Pedersen
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - R
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

20-02-2018

15-02-2018

12-02-2018

09-02-2018

07-02-2018

05-02-2018

03-02-2018

29-01-2018

26-01-2018

05-01-2018

11-12-2017

05-12-2017

01-12-2017

28-11-2017

27-11-2017

21-11-2017

18-11-2017

13-11-2017

08-11-2017

06-11-2017

03-11-2017

30-10-2017

25-10-2017

22-10-2017

18-10-2017

17-10-2017

16-10-2017

05-10-2017

03-10-2017

28-09-2017

26-09-2017

24-09-2017

22-09-2017

21-09-2017

19-09-2017

17-09-2017

14-09-2017

12-09-2017

10-09-2017

06-09-2017

Flere anmeldelser