DEBAT
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Børns rolle som kulturformidlere kan synliggøre magtbalancen

11-01-2018

Pernille Welent Sørensen kommenterer på baggrund af en note, 'Når børn selv skal vælge kunst', her på portalen. Den refererede til en diskussion i Periskop, det norske tværfaglige tidsskrift om kunst for børn og unge, hvor Lisa Nagel, teaterkritiker og skribent og ph.d.-stipendiat, spørger, om det er rimeligt, at børn selv skal vurdere, hvad der er god kunst for børn - eller om det bare de voksnes forsøg på at fraskrive sig ansvaret:

 

DER ER MAGT til stede alle steder, og magt udviskes ikke, når børn bidrager med deres stemmer i udvælgelsen af en teaterforestilling - der er stadig nogle voksne, som skal sige ok og underskrive kontrakten etc. Men: Deltagelse af børn i beslutningsprocesser og i kuratorroller  kan forstyrre nogle magtbalancer og synliggøre dem - fx hvem der har ret til at definere, hvad der er godt teater. Eller hvad børn kan og skal se.

Det er vores erfaringer fra KulturCrew, at crew-eleverne vælger langt mere komplicerede musikgrupper og forestillinger end de voksne opkøbere, fordi de voksne er usikre på, om det er for smalt, mens KulturCrew eleverne mærker, at det rører dem, og derfor tør de godt vælge det. Derudover har Crew-elever meget forskellig smag og gør sig mange forskellige tanker om, hvorfor noget fungerer eller ej - ganske som voksne opkøbere. De får en anden opmærksomhed på, hvorfor de synes, at noget fungerer eller ikke, når det skal vises for deres skole eller i deres kommune.

 

EN ANDEN POINTE i Nagels kommentar er, at børneinddragelse kan have blinde vinkler i forhold til magtstrukturer i børnegrupper - fx at de stille børn ikke kommer til orde. Nogle af vores erfaringer fra KulturCrew viser at det sagtens kan være nogle andre børn end dem, der plejer at komme til orde, der ytrer sig, netop fordi KulturCrew er bredt sammensat af børn.

Her er nogle, der har nemt ved at være i skolen; nogle der trænger til at være i skole på andre måder; nogle der elsker kunst og kultur - og nogle, der er med fordi de har lyst til at få nye venner og ellers er mest optaget af computerspil.  

Så min pointe er, at selvfølgelig skal vi altid være opmærksomme på, hvem der kommer til orde og får tildelt indflydelse, både når det gælder børn - og voksne - for den sags skyld. Og med KulturCrew som opkøbere eller indstillere af teater til skoler inviteres flere forskellige stemmer til at ytre sig om, hvad de synes er godt og relevant teater for dem og deres skole. Kort sagt: Det at spørge nogle andre end dem, vi plejer - fx børn -giver nogle andre mulighed for svare og dermed nogle andre mulighed for at få indflydelse.

 

JEG TÆNKER, at det tillige er en mulighed for børn til at få indblik og afprøve en faglig identitet som kuratorer eller opkøbere - og at skulle tænke over, hvorfor man vælger lige netop den forestilling eller koncert i mere formelle strukturer, hvor der skal begrundes og argumenteres Og i øvrigt: Børn er jo uformelle kulturformidlere hele tiden, når de deler erfaringer om populær musik, gode computer- eller mobilspil, streaming-serier mv. Så hvorfor ikke invitere dem ind som kulturformidlere af teater, museumsoplevelser eller skolekoncerter? Ikke i stedet for de for voksne, men som en medspiller der kan bidrage til at udfordre de valg, der ellers træffes. Ikke for at udviske magtforhold, men for at forstyrre magt og måske give nye opmærksomheder på meninger og magtstrukturer.

Pernille Welent Sørensen er konsulent på Teatercentrum og startede i oktober 2017 en ph.d. på Performance Design, Roskilde Universitet, og vil de næste tre  år arbejde med fokus på børn og unges publikumsoplevelser i mødet med teater for børn og unge. 

FLERE DEBATINDLÆG
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser