Af: Carsten Jensen

24. januar 2016

Børn på flugt

Scenekunsten har taget flygtningesituationen til sig i en grad, så der også optræder flygtninge i selve forestillingen. Børneteatret er selvfølgelig også på banen - og i Holbæk Kommune kan skoleelever opleve den genopsatte version af et over 20 år gammelt stykke om en flok børn på flugt fra krig, som stadig er lige frysende aktuelt.

Flygtningeproblematikken fylder meget i mediebilledet, men også på scenen, hvor flere teater- og danseforestillinger m.v. lige nu skildrer den grumme virkelighed. Nogle endda med flygtninge som særdeles autentiske medvirkende.

Således opføres 'Republika' i Dansehallerne 3.-7. februar – en soloforestilling af og med den Reumert-nominerede koreograf og migrant Edhem Jesenković om flugtens personlige konsekvenser for ham tilbage i 90'erne, hvor han og hans familie måtte flygte fra Bosnien-Hercegovina og tidens etniske udrensninger.

Og på Det Kgl. Teater medvirker syv asylansøgere side om side med kongelige balletdansere i forestillingen 'UROPA – en asylballet', hvor de fortæller deres egne dramatiske flygtningehistorier. Der spilles 29. januar – 14. februar. Bag konceptet står Corpus/Den Kongelige Ballet og Teater Sort/Hvid, og forestillingen, der også skal på turne til Aarhus Teater (2.-3. februar) og Gram Slot (4.-5. februar), er koreograferet og instrueret af henholdsvis Tim Matiakis og Christian Lollike.

Fra starten i efteråret 2015 inviterede Det Kgl. Teater faktisk ti asylansøgere til at dramatisere deres flugtoplevelser. Nu er der altså syv tilbage, idet to har fået afslag, mens en er gået under jorden og en blev arresteret og udvist – sidstnævnte medvirker så i forestillingen via Skype. 

Virkelighedsnært teater

Denne særlige autenticitet ramte allerede i sidste sæson børne- og ungdomsteatret, da Next Door Project i efteråret 2015 satte 'Vi ses Rafiq-e-man!' op på Københavns Musikteater med aldersgruppen 9-13-årige og to unge flygtninge på scenen sammen med de to dansere.

Forestillingen var skabt af koreografen Ingrid Tranum Velasquez på baggrund af  danseworkshops, som hun havde afholdt i asylcentre, og angiveligt fik den 17-årige syriske dreng opholdstilladelse undervejs i prøveforløbet, mens en jævnaldrende russisk pige blev sendt tilbage til Rusland umiddelbart efter forestillingen, der fik fine ord med i anmeldelsen  her på portalen.

Denne barske virkelighed undgik de danske medvirkende i Teatret Zeppelins roste forestilling,  'Under Haady's Skjold', som spillede sidste forår og skildrer fem børn på flugt fra krig.

Den genopsættes nu og spiller 30. januar – 19. marts – for de ni-årige og op. Erfaringer fra spilleperioden i foråret 2015 har gjort, at man har hævet aldersgrænsen fra de dengang syv år, ligesom den aktuelle flygtningesituation har ført til diverse opdateringer i manuskriptet.

Kirsten Dahl kaldte i sin fem-stjernede anmeldelse her på portalen forestillingen for 'virkelighedsnært teater, der skildrer børn på flugt fra krig med barske detaljer, menneskelig nerve – og håb', mens Anne Middelboe Christensen i Information fremhævede den stærke forestilling i en oversigtsartikel, hvor hun karakterisede 2015 som et flygtningeår også på teaterrepertoiret

Gensyn med 'Den jord du gik på'

Desværre er problematikken med børn på flugt så gentagende universel, at et over 20 år gammelt stykke med samme indhold er lige så bevægende aktuelt, som da det første gang blev spillet i 1994 af Projekt 94 – et skuespillerhold sammensat af personer fra fire af landets bedste børneteatre: Teatret Møllen, Gruppe 38, BaggårdTeatret og Teatret – og i sin tid i en anmeldelse i BørneTeaterAvisen kaldt for Børneteatrets Superband med mange superlativer til spillet og dette 'moderne episk teater med kommenterende sang og musik'.

Nu genopsættes 'Den jord du gik på' så af et hold 2. årselever fra Holbæk Drama College, der er et partnerskab mellem Holbæk Teater, Teatret Fair Play, Stenhus Gymnasium & HF og Holbæk Kommune.

Forestillingen genanmeldes ikke her på portalen i den nye opsætning, fordi den trods alt falder uden for rammerne for professionel (og refusionsgodkendt) teater, men produktionen er alligevel ganske interessant.

'Den jord du gik på' har tekst og musik af Michael Ramløse – der i 1994 var leder af Teatercentrum, men nu er administrativ leder i Teatret Fair Play – og skildrer seks store børn på flugt fra den langvarige borgerkrig, der raser i det fiktive land Oviri, men tog sit virkelighedsnære udgangspunkt i borgerkrigen i Jugoslavien.

Det har siden været spillet af flere teatre i både Sverige og Tyskland, ligesom adskillige danske ungdoms-amatørteatergrupper har prøvet kræfter med det.

Den oprindelige tekst

Og hvordan er det så for dramatikeren at gense et stykke, som han skrev for 22 år siden.

»Nu har jeg jo faktisk set forestillingen siden dengang i en del forskellige udgaver – dels i flere svenske og tyske opsætninger, dels i forskellige – mere eller mindre vellykkede – amatørudgaver, så det er ikke på den måde den store 'åbenbaring',« fortæller Michael Ramløse, der dog glæder sig over at se de unge mennesker arbejde med teksten og materialet i det hele taget – og der arbejdes seriøst og dygtigt.

»Og man bliver da glad over, at de er så optaget af teksten og indholdet, interesserede i stykkets personer – og så giver det en ganske særlig form for autenticitet, at de kun er en smule ældre end de personer, de fremstiller.«   

Michael Ramløse fortæller, at der ikke er gjort noget ved den oprindelige tekst i forhold til aktualiteten, hvilket heller ikke har været tanken bag genopsætningen, for virkeligheden er jo beklemmende velkendt:

»Man kan sige, at stykket er det samme: Det handler om, hvad krig gør ved børn/mennesker – om børn, der er forladt eller skilt fra deres voksne og overladt til sig selv og hinanden, om den sociale og psykologiske virkelighed for disse børn – og om det håb og det sammenhold, der også findes midt i elendigheden. Så stykket er det samme – den virkelighed, der er virkelig, udspiller sig bare et andet sted‚« siger Michael Ramløse, der dog har været nødt til at foretage nogle omskrivninger og justeringer alene af den grund, at rollebesætningen er ændret i forhold til den oprindelige, som var fire mandlige spillere og to kvindelige – hvor dramaholdet i den aktuelle opsætning består af fem piger og en dreng.

Et lærerigt undervisningsforløb

Hvor den oprindelige udgave af 'Den jord du gik på' blev instrueret af Hans Henrik Clemensen, er denne opgave nu overtaget af Fair Plays kunstneriske leder, Robert Parr – med assistance fra Henriette Rosenbeck og Henrik Steen Larsen.

Og altså en håndfuld håbefulde skuespillerspirer fra en af de mange talentskoler, der i disse år skyder op både i regi af egnsteatre og små storbyteatre og dele af undervisningssektoren (se Anne Middelboe Christensens kommentar).

Holbæk Drama College er det første talentudviklingsprogram i Danmark, der giver unge mulighed for at kombinere en treårig gymnasieuddannelse med et scenekunstbaseret forløb, hvor professionelle skuespillere og performere underviser og vejleder dem.

Michael Ramløse er sig bevidst om, at der på den måde ikke er tale om en professionel Fair Play-forestilling, men som led i et undervisningsforløb:

»Forestillingen er sat i vores regi som en del af undervisningen på drama college fro at give indsigt i og erfaring med en professionel teaterproduktion med alt, hvad dette indebærer – herunder også den turnévirksomhed, som et dansk børneteater har med kørsel, opstilling, forestilling, nedtagning og hjemkørsel, for så at gentage det hele igen næste dag,« siger han med henvisning til, at forestillingen skal spille på en række skoler i Holbæk Kommune.

Gratis forestillinger

Der er premiere 30. januar på den lokale Sofieholmskolen i Holbæk, og fra 1.-5. februar spilles 'Den jord du gik på' så for mellem og ældste trin på lokale skoler, inden der sluttes af med to offentlige forestillinger på Teatret Fair Play 6. februar (kl. 13 og 15), hvor der pga. forestillingens størrelse er et begrænset antal billetter, som i øvrigt kan bestilles via Fair Plays hjemmeside eller på teaterbilletter.dk.

Alle forestillinger på såvel skoler som hos Fair Play spilles gratis, fordi  Holbæk Kommune har givet et særtilskud på 200.000 kr. til Fair Play til produktion af forestillingen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere