Af: Carsten Jensen

6. april 2011

Billetstorm

Verdens største festival for scenekunst for børn og unge er i den grad i gang og vil præge Randers by og kommune frem til finalen på søndag den 10. april. De lokale har taget overordentlig vel imod tilbuddet om at kigge nærmere på dansk børneteater – og det har skabt et massivt pres på billettelefonerne.

(6.4.2011) Søndag den 3. april startede Festival 2011 i Randers for alvor med den såkaldte billetfest på byens bibliotek, hvor billetudleveringen af de over 25.000 gratis adgangskort til festivalforestillinger finder sted.

Og der var liv og glade dage, da borgmester og børn i fællig åbnede for sluserne ved at klippe et festivalprikket bånd over. Der var også umanerligt lange køer for at sikre sig billetter til de omkring 180 forestillinger fra 110 teatre, så mange folk først måtte vente i op til en time for at få et nummer og så vente op til en times tid til, inden de nåede frem til billetskranken.

Det kunne lyde en anelse kaotisk, men de fleste tog det rigtigt pænt – og der var også sørget for diverse underholdende indslag med musik, teater, fortællinger og jonglering til at holde stemningen ved lige i ventetiden. Det ER trods alt gratis billetter – og det overvældende billetmylder kunne jo også kun tolkes som en vaskeægte succes for festivalen…

Frustrerede formidlere

Om de også havde lyst til at se så lyst på det i festivalsekretariatet, er en anden sag. Her nåede mange nemlig at blive omstillet til rent telefonisk, idet den billettelefonen også på et tidspunkt måtte bøje sig for det massive pres…

I dagene efter har der fortsat været run på billetlinjen og ved billetudleveringen på biblioteket i Randers – og det er for en stor del de lokale medarrangørers skyld, for festivalen er blevet markedsført så heftigt i byen, at det vil være rigtig svært at finde folk, der IKKE har hørt om begivenheden.

Enkelte vrede mails fra vrede formidlere er det også blevet til, fordi de ikke har kunnet komme igennem og sikre sig billetter. En enkelt truede sågar med at sende regningen for det kommende og måske ufrugtbare ophold i Randers til festivalen.

Hun skal nu nok få både billetter og adgang til forestillinger. Men hun – og de andre billetforsmåede formidlere – kunne jo også have læst på lektion på festivalens hjemmeside (eller her på portalen) og således have set, at man som formidler kunne lade sig registrere og komme til billetfadet allerede for en uge siden…

Og de lokale kan jo også bare gå ned på biblioteket og sikre sig adgangskort ved direkte betjening af billetansvarlig Ebba Bertelsen og hendes kyndige flok af hjælpere.

På fredag frigives den sidste del af billetterne, så giver stadig god mening at tage en tur til Randers i den tilstundende weekend, hvis man er interesseret i scenekunst for børn og unge.

Størrelse ikke et mål i sig selv

Men nu ruller festivalen altså – og fra mandag morgen gik det løs med lukkede forestillinger rundt omkring på kommunens skoler og institutioner over hele den store kronjyske kommune, og således er teaterbiler i alle afskygninger blevet en del af trafikbilledet. Tillige med de store festivalplakater og bannere og den daglige fire siders omtale i Randers Amtsavis og de mange radiospots osv. osv.

Og at byen er glad for at være i børneteatrets fokus og for at være vært for begivenheden fremgik også tydeligt ved en kommunal åbningsreception mandag aften, hvor der blev givet lidt til gane og mave, mens man kunne høre gode ord fra borgmester Henning Jensen, Teatercentrums leder, Henrik Køhler, og formanden for BørneTeaterSammenslutningen, Jørgen Carlslund.

Sidstnævnte kom også ind på det faktum, at de store festivaler i april overgår sig selv i størrelse fra år til år, trods økonomisk krise, stagnation i de statslige støttekroner osv., der gør arbejdsbetingelserne for de mange børneteatre stadigt sværere.

Han advarede om, at teatrene holder sig for øje, at festivalernes kvantitative vækst aldrig må blive et mål i sig selv, men at det hele handler om at producere vedkommende scenekunst for børn og unge.

Muligheden for at se nærmere på dette statement – såvel festivalens størrelse som indhold – er altså massivt til stede i weekenden.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere