DEBAT
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
I juni blev seks små stykker over temaet 'vildt pinligt' en 4. klasse (stort foto - med med skuespillerne Birgitte Prins og Thomas Nielsen i arbejde). Processen blev fulgt i spænding af spirerne og deres (foto tv - Lise Jørgensen, Morten Aagaard, Lilje Windbirk, Jane Rasch, Helle Højland, Eva Boland Koch og Ida-Marie Rendtorff ). Eva Boland Koch (lille foto) har skrevet om processen. Fotos: Kenneth Gall

Beretning fra en spire

17-08-2014
Siden 1997 har DramatikerVæksthus-projektet fungeret som talentudvikler af nye dramatikere med direkte sigte på det professionelle børne- og ungdomsteater. Og niende hold, DV 13-15, er nu i fuld gang med undervisning i form af internater, workshops og distance-coaching. En af de seks udvalgte spirer, Eva Boland Koch, giver her en insider-beretning om arbejde og forløb og en stagereading i juni, der bragte dem i kontakt med det rigtige publikum.
Af: Eva Boland Koch
FAKTA

- DramatikerVæksthuset blev i sin tid igangsat af BørneTeaterSammenslutningen (BTS) som et målrettet udviklingsprojekt, der skulle sikre ny og spændende dramatik til børneteatrene. Det fungerernu i regi af Teatrenes InteresseOrganisation (TIO). Man har tidligere holdt internater m.v. hos Scenekunstens Udviklingscenter i Odsherred, men har p.t. base på Københavns Musikteater.

- De hidtidige væksthusforløb har været på et, to eller tre år. Man er nu i gang med niende projektrunde, som er et toårigt forløb, der som de øvrige består af internatkurser, fjernundervisning, besøg på børneteaterfestivaler, readings og afsluttende visninger m.v. De såkaldte spirer til væksthuset bliver udvalgt efter udførlige ansøgninger og optagelsesprøver og har (haft) vidt forskellige baggrunde og erfaringer.

- Projektleder er dramaturg Jane Rasch, mens Kenneth Gall er producent.

- DV 13-15-holdet er på seks personer. Udover Eva Boland Koch er det:

- Morten Aagaard (f. 1978) Uddannet Grafisk Formgiver (2003). Dukke- og Animationsuddannelsen på Scenekunstens Udviklingscenter (2013). Dukkefører, instruktør og forfatter til børne- og voksenteater samt kunstnerisk leder af Teatergruppen Talent-1 i Næstved siden 2006. Næstformand i UNIMA Danmark (2009-2013). Næstformand i Copenhagen Puppet Festival (side 2013). Har desuden stiftet og rejser rundt med Mester Jakel Teatret.  

- Helle Højland (f. 1966). Uddannet BA i Film- og medievidenskab med Litteratur fra Københavns Universitet. Forfatterdebut i 1987. Har skrevet for børn, unge og voksne blandt andet romaner, kortprosa noveller og til film, og har bidraget til antologier, rejsebøger med mere. Har undervist alle aldersgrupper i at skrive fiktion og har fungeret som personlig konsulent og vejleder på manuskripter.

- Lise Jørgensen (f. 1963). Uddannelse: Skrivekunst Akademiet i Bergen, Nordisk Teaterskole og Litteraturvidenskab på KU. Har skrevet voksen-dramatik til forskellige scener i Købenavn og i provinsen. Underviser i Creative Writing efter Sam Shepard-metoden. Producent og initiativtager til Teatret Borderline. Andet arbejde: Projektleder for unge mødre på Vallekilde højskole, konfliktløserprojekter i Vestre Fængsel mv.

- Ida-Marie Rendtorff (f. 1962) Exam.art. i Litteraturvidenskab fra KUA 1988. Forfatter og foredragsholder. Skrevet tv-fiktion, bl.a. til TV2 serien Hotellet. Forfatterpris for debut som skønlitterær forfatter i 2004 med ungdomsromanen 'Strømsvigt'. Bøger for børn og unge, senest de to første bind i trilogien 'Kloden under vand' (Gyldendal 2012/13). Oversat til norsk, svensk, tysk, engelsk og russisk.

- Lilje Windbirk (f. 1971) Uddannet skuespiller fra Teater Studio (1999). Skuespiller, instruktør og underviser. Har spillet både for inden for børne-, ungdoms - og voksenteater. Har medvirket i forestillinger på bl.a. Teatret NEO, Det Kommende Teater, Teatret Trekanten, JakoBole-Teatret og Teater Katapult. Har tillige haft mindre opgaver på film og tv. Siden 2003 skrevet og instrueret musicals for unge.

- Læs mere om DramatikerVæksthuset og DV 13-15 på www.dvhus.dk

DET ER VARMT i København. Jeg går gennem byen en fredag aften i juni. Høj af begejstring og forundring efter tre dages intensiv workshop under taget hos Københavns Musikteater, hvor Dramatiker Væksthus 13-15 holder til. '

Vi er seks deltagere på holdet. Seks forskellige mennesker med forskellige kunstneriske baggrunde og vidt forskellige teatersyn. Og det er fedt! Hver eneste gang vi mødes er forskellene en øjenåbner, og et uvurderligt stykke værktøj i den kreative proces, som Dramatiker Væksthuset står for. Et frirum for talentudvikling med fokus på hver enkelt deltagers udvikling af potentiale, hvor interne readings, afprøvning og konstruktiv feedback af holdkammeraters materiale er en stor del af det fælles arbejde under hver eneste samling.

Vi mødes otte gange årligt, fire dage af gangen. Det er intensivt, det er hårdt og det er fantastisk. Jeg savner allerede de andre, selvom vi kun lige har sagt farvel under de lune markiser på Kultorvet.

 

VI FÅR IKKE LOV til at hvile på laurbærrene sommeren over. Og det er i grunden ikke så dårligt! Kunstnerisk leder af DV Jane Rasch og producent Kenneth Gall har fyldt vores fælles dropbox op med tomme mapper, opgaver og deadlines, som vi kan og skal holde fast i og fylde op frem til gensynet i august. Frihed under eget ansvar.

Rammerne er vide i forhold til det kunstneriske og det kreative. Men vi skal levere til tiden, og overholde aftalerne med hinanden. Vi har et fælles ansvar for, at alle på holdet får det optimale ud af undervisningen og af de mange udvekslinger på tværs af fællesbordet i møderummet, hvor Jane sætter rammerne for opgaverne, som vi derefter løser efter bedste evne.

Så der bliver altid skrevet. Både hjemmefra mellem samlingerne, og i løbet af de fire samlingsdage, hvor man hver især kan lukke sig inde i sit egen skrive-boble, inden der igen bliver blæst til fælles læring.

Som afveksling fra det koncentrerede skrivebordsarbejde tager Jane og Kenneth os med ud i det københavnske teaterliv for at se aktuelle forestillinger, og det giver altid en efterfølgende livlig debat hjemme på Musikteatret eller på en af de nærliggende hyggelige cafeer. 

Jane inviterer også forskellige dramatikere og teaterfolk til at komme og snakke med os og til at fortælle os om arbejdsmetoder og erfaringer. Alt sammen for at forberede os og hjælpe os med at få mere indblik i branchen og i faget.

 

VI HAR LIGE EVALUERET workshoppen og sæsonen i det hele taget. Spist, skålet og ønsket hinanden god sommer og på gensyn. Workshoppen afsluttede forårets kunstneriske forløb over temaet 'VILDT PINLIGT'. Et forløb der begyndte med at undersøge egne erindringer, bearbejde dem kunstnerisk for dernæst at kombinere det med fokusinterviews med målgruppen (i dette tilfælde 4. klasser). Og så selvfølgelig vores sædvanlige interne readings til samlingerne, men også  afleveringer over mail og dropbox i tæt kontakt med Jane Rasch.

Alt dette for at kunne aflevere seks små 'Vildt pinlige'-manuskripter til instruktør Marc van der Velden, hver med sin helt egen vinkel på, hvad der er pinligt, når man er ti år.

Marc har i disse dage prøvet vores historier af på gulvet i den lille sal på Københavns Musikteater i tæt samarbejde med de fire skuespillere Christina Bech, Birgitte Prins, Peter Flyvholm og Thomas Nielsen, som også tidligere i forløbet har brugt tid på gulvet med os spirer i udviklingen af vores pinlige historier.

En virkelig vidunderlig gensidig oplevelse, hvor vi får lov at bruge skuepillerne til at sætte krop og stemme på de figurer og relationer, som vi arbejder med, og hvor skuespillerne i den grad får lov til at afprøve alle tænkelige retninger for en situation. Det er en udveksling imellem faggrupper, der i et forum som hos Væksthuset kan lade sig gøre uden nogen forventning om et bestilt slutresultat. Og det opleves som en gave i den proces, som vi som skrivende er i.

 

WORKSHOPPEN PÅ MUSIKTEATRET har til formål at ende med en visning for målgruppen. En 4. klasse er inviteret til at se med og til at give feedback. Vi er nervøse. Bliver vi slagtet? Vil de synes, vi er håbløst forældede og ikke særlig interessante?

Heldigvis ikke! Det bliver grinet højlydt undervejs i visningen, og det er virkelig interessant at se børnenes reaktioner på, når noget pinligt kombineres med det morsomme. Og hvordan det morsomme i en pinlig situation kan give den afstand, at man som dramatiker kan tillade sig at tage fat i mere alvorlige og følsomme emner.

Vi oplever spænding og glæde hos børnene over at blive inviteret som eksperter til at hjælpe de voksne. De er fulde af gode ideer og knivskarpe spørgsmål, som vi alle kan tage med hjem som noter at tænke over. Forhåbentligt får vi mulighed for at prøve denne arbejdsform igen, for hold da op, hvor er der rig mulighed for at gribe chancen og kaste sig ud i at afprøve materiale uden at have noget som helst at tabe. Tværtimod.

 

PROCESSEN OMKRING WORKSHOPS er ikke helt fremmed for os. Allerede i det første forløb, da DV 13-15 satte i gang, fik vi til opgave at udvikle materiale til en fælles workshop i et samarbejde imellem Det lille Teater i København og Dramatiker Væksthuset. Vores opgave skulle målrettes de fire-årige og skrives specifikt til en allerede eksisterende scenografi på Det Lille Teater. En udfordrende opgave, men jo absolut ikke et urealistisk eksempel på det virkelige liv.

Dramaturg/ teaterleder Trine Wisbech fra Det Lille Teater ledede to dages workshop med tre skuespillere på gulvet. I salen sad også flere af det øvrige personale fra teatret og gav deres besyv med, hvilket igen var en tilføjelse af gaver til vores helt personlige værkstøjskasse.

Forløbet endte ud med en aflevering af et færdigt manus til Trine Wisbech, som med branchens briller herefter gav os feedback på vores udvikling fra workshop til færdigt resultat.

 

MAN KAN SPØRGE SIG SELV, hvor meget tid der er tilbage i sådan et stramt planlagt år til at debattere og opleve teater sammen som hold. For det er vigtig at se noget sammen, og netop have den efterfølgende udveksling af mening og syn.

Men når vi det ikke i løbet af året, så når vi det på Aprilfestivalen, der er fast på programmet hos Dramatiker Væksthuset. Jane Rasch sammensætter et varieret program af både genre og målgruppe, og med den alenlange liste i hånden er det bare om at kaste sig ud i tre dages eventyr med en seks-otte forestillinger på programmet om dagen, en notesbog under armen og efterfølgende individuelle opgaver til aflevering.

Og hvilke dage! Det er  jo virkeligt at bombardement af en introduktion til ikke bare børne-/ungdomsteater, men også til hele branchen og netværket. Vi får alle en på opleveren, og det sidder i systemet længe efter. Heldigvis!

 

JEG ER EFTERHÅNDEN nået frem til lejligheden på Nørrebro, hvor jeg skal overnatte, inden jeg i morgen sætter kursen hjem mod Randers. Umådelig glad og virkelig træt efter en helt perfekt dag i det varme væksthus.

Foran venter et super spændende år med flere udfordrende opgaver, mentorer udefra og det spændende forårssemester 2015, hvor vi alle seks skal skrive hver vores afgangsstykke til den officielle afsluttende visning i København og forhåbentligt også i Jylland.

Visningen skal afslutte vores ophold i det trygge drivhus som spirer, og dermed sende os ud i livet som ny-udvoksede håbefulde dramatikere i dansk børne- og ungdomsteater.

 

Eva Boland Koch (f. 1975) er uddannet BA i Musik- og teatervidenskab fra Københavns Universitet. Hun var deltager på Dramatiker Væksthus 12-13  og altså igen på Dramatiker Væksthus 13-15. Sangerinde på de løbende turnéproduktioner ”Rue de Belleville” og ”We’ll meet again”. Stifter af satiregruppen Pinuts. Medvirkende og medforfatter til ”Pinuts Satireshow”, og ”Bror, Bob og Co.” Desuden forfatter til revymateriale, livsstilslitteratur samt dramatiker på forestillingerne ”Rue de Belleville”, ”My Way” og "RUTE 

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Beretning fra en spire
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415161718

16-09-2019
 

05-09-2019
 

29-08-2019
 

27-08-2019
 

20-08-2019
 

01-07-2019
 

21-06-2019
 

17-06-2019
 

03-06-2019
 

01-06-2019
 

29-05-2019
 

27-05-2019
 

23-05-2019
 

20-05-2019
 

10-05-2019
 

01-05-2019
 

24-04-2019
 

21-04-2019
 

10-04-2019
 

29-03-2019
 

25-03-2019
 

22-03-2019
 

21-03-2019
 

18-03-2019
 

11-03-2019
 

04-03-2019
 

22-02-2019
 

18-02-2019
 

11-02-2019
 

01-02-2019
 

15-01-2019
 

01-01-2019
 

19-12-2018
 

06-12-2018
 

30-11-2018
 

25-11-2018
 

21-11-2018
 

17-11-2018
 

13-11-2018
 

09-11-2018
 

Flere anmeldelser