Af: Kirsten Dahl

16. juni 2018

Begejstring og kropslig kyndighed

Signe Løve Anderskov og Henriette Aarup former fine og fantasifyldte billeder på omvendt med deres glædesfyldte smidige kroppe og sødmefyldte ansigtsudtryk i 'Omvendt'.

Det er ikke altid – men nogle gange stemmer teatrenes egne beskrivelser af deres forestillinger flot overens med det, de præsenterer for publikum. I tilfældet 'Omvendt' rammer nycirkuskompagniet Cikaros og Teater Kimone plet, når de skriver: 'Vi dykker ned i den barnlige og umiddelbare fascination af det omvendte. To håndstandsartister skaber et fantasiunivers med overraskende koreografier og finurlige bevægelser, der bytter rundt på perspektiver og inviterer publikum ind i begejstringen for det omvendte'.

Sød og begejstringsskabende

For begejstret bliver man. På den frydefyldt stille måde. Der er ro, sødme, glæde og fantasi over feltet, når Løve Anderskov og Henriette Aarup med deres kroppe i et rum med to firkantede kasser former billeder på omvendt.

Omvendt kan ligge i ordene. Det hører vi indledningsvist og lidt tilslut, når en stemme fra højttaleren på gulvet siger: 'Der var en, og der var en anden. Så der var to. Nej, der var to, og de var en og en – eller var det omvendt?'

Og det kan i allerhøjeste grad og endnu mere illustrativt for målgruppen de 3 til 6-årige – og såmænd også undertegnede voksne – ligge i det visuelle og kropslige.

Cikaros og Teater Kimone har fint fat i mange seværdige måder at skildre begrebet omvendt. Det spiller fint sammen med begrebet, at farven på de to kassers fronter – henholdsvis orange og nåletræsgrøn – går igen i de to danseres trøjer. De er ens og ulig hinanden.

Til tonerne fra Mika Forslings lystige kompositioner skaber Anderskov og Aarup akrobatisk en række billeder på, at ting kan vende i forskellige retninger og alligevel have den samme form. Med marineblå strømper på både hænder og fødder står, går, kravler, hopper og ligger de i former og figurer som både er ens og forskellige fra hinanden.

For både et barns og en voksens øje er det let, og på en elementær måde rart og sjovt, at fange figurer og skikkelser, som er omvendt hinanden og alligevel ens.

Uendeligt mange muligheder

Kyndigt og ubesværet udvikler Anderskov og Aarup mange fine bud på omvendt.

Det kan være hele deres krop, som placeret på en bestemt måde er omvendt den andens. Det kan være det kun er fødderne. Det kan vises i sammenkrøllet positur inde i en kasse. Siddende på kanten af en anden. I dyrelignende trav hen over scenen. Dansende med tragtformede skørter. Ved at stå på hovedet eller på hænder. I sjove akrobatiske formationer.

Anderskov og Aarup kan deres gebet. De slår flotte vejrmøller, går smidigt i bro og holder sågar sig selv i luften på bare én hånd.

Det tjener forestillingen, at den holder sig til det enkle. Det skaber liv og ro omkring udtrykket. Det er lige før det bliver for meget, når de mod slutningen bevæger sig rundt med tragtformede skørter.

Udtrykket fungerer bedst og har den tætteste kontakt til publikum, når man – samtidig med at fokus er på dansernes kroppe og deres bevægelser – kan se deres ansigter.

Efter bare 35 minutter er man fyldt op med sanselige eksempler på at omvendt kan være både oppe og nede, udenfor og indenfor, bagved og foran.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.