DEBAT
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018

Uppercut Danseteater: I am & Differences

Mark Philip Mouritzen, Mikael Santana, Stephanie Thomasen og Fatih Berber i Uppercuts 'I am'. Foto: Carsten Snejbjerg

At finde sin plads i livet

21-01-2014
To stærke og koreografisk interessante børne- og ungdomsforestillinger med bragende dygtige dansere fra Uppercut Danseteater.
FAKTA
Uppercut Danseteater: I am & Differences -

I am: Koreografi og iscenesættelse: Mark Philip Mouritzen. Musik: Lawand Othmann m.fl. Scenografi: Kirsten Victoria Lind. Lysdesign: Peter Bodholt Løkke. Dansere: Stephanie Thomasen, Mark Philip Mouritzen, Faith Berber, Lukas Larsen, Mikael Santana. Aldersgruppe: Fra 9 år. Varighed: 40 minutter. Opføres i Dansekapellet til 31. januar. Turnerer efteråret 2014. Kan ses på Aprilfestival 2014 i Holstebro.  

Differences: Koreografi og iscenesættelse: Stephanie Thomasen. Scenografi: Kirsten Victoria Lind. Musik: Winner m.fl. Lysdesign: Peter Bodholt Løkke. Medvirkende: Stephanie Thomasen, Mark Philip Mouritzen, Faith Berber, Lukas Larsen, Mikael Santana, Boris Kouadio, Casper Christophersen, samt fra Vietnam: S.I.N.E CREW, Slowz, Spin, 3T. Aldersgruppe: fra 14 år. Varighed: 30 min. Opføres i Dansekapellet til 26. januar. Turnerer i korte perioder efteråret 2014 og foråret 2015. Forestillingerne set samlet  i januar 2013. www.uppercutdance.dk

Lewis Carrolls 'Alice i Eventyrland' er fristende at lave teater ud af. For børn såvel som voksne. Historien om pigen, der havner i verdens måske mest syrede og gakkede eventyrland, er oplagt stof for opfindsomme teaterfolk.

En hvid scene med en lille forhøjning og en trampolinpude – det er det hele. Til gengæld er koreografien fuld af fabulerende trin, når Alice kigger ned i hatten og fire tossede hattemænd stormer frem mod os. Trinsproget er glidende og drømmeagtigt, når drengene bevæger og bærer hende rundt i den store, folderige eventyrkjole, der signalerer fortid. Pudsige sekvenser med referencer til romanens absurde logik folder sig ud,. Blandt andet i en lille sekvens, hvor der leges med ordene ja og nej.

Men da Alice får viklet sig ud af kjolen, sker der for alvor noget. Så bliver det pludselig ganske voksent og farligt. Så ligner det mere en ung kvinde i konfrontation med en gadebande. Men stadigvæk med hilsener til romanforlægget – den gale hattemager, de to tossede tvillinger Tweedle Dee og Tweedle Dum, slåskampene i eventyrlandet og så videre. Langsomt synes eventyret at udvikle sig til et mareridt for Alice; hun gemmer sig blandt publikum, når de fire hattefyre går på jagt efter hende, men vi ender godt. Med en Alice, der forundret stirrer sig selv ind i spejlet. Hvad var det her dog for noget?

'I am', hedder forestillingen, der angiveligt er beregnet for børn fra ni år og opefter. Kender man lidt til 'Alice i Eventyrland' på forhånd, er jeg sikker på, at fornøjelsen bliver endnu større. Men under alle omstændigheder er der fuld knald på de fem dygtige dansere, så alene oplevelsen af det kraftfulde fysiske udtryk vil være spændende for de yngste.

Små virtuoser

Efter pausen blænder Stephanie Thomasen – der danser Alice i 'I am' – op for ni seje breakdansere i en alles kamp mod alle-ballet. De ni dansere, hvoraf tre er gæster fra Vietnam, boltrer sig på den tomme scene, hvor lyset skaber forskellige rumfornemmelser. Stephanie Thomasen, der havde en mere end lovende koreograf-debut for et års tid siden, har afkodet og demonteret breakdanser-sproget og sat de enkelte virtuos-numre, som break dance jo for en stor del består af, ind i en større sammenhæng.

Derved kommer de enkelte numre pludselig til at handle om noget – om kampen for pladsen i tilværelsen, om at finde sig et meningsfuldt ståsted i en kaotisk verden, hvor den stærkeste som oftest bestemmer. 

Det er der kommet en visuelt og koreografisk stærk forestilling ud af. De ni dansere er små virtuoser på deres felt, og når Stephanie Thomasen så kombinerer de velkendte numre – hovedspin, rullefald, intrikate balancer på en hånd og så videre – kommer der mening i tingene. Resultatet er en forunderlig blanding af break dance og modern dance, fuld af fascinerende billeder af hårdtarbejdende og kraftfulde kroppe i stadig bevægelse, kombineret med delikate lyseffekter.

Jeg kan ikke mindes at have set break dance udført så smukt før, og karakteristisk var det da også, at der ikke var nogen, der klappede undervejs, sådan som man ellers oplever det ved break dance, fordi cirkus- og bravour-elementet normalt altid er til stede. Nej, her var det fornemmelsen af en større og dybere kunstnerisk sammenhæng – at noget større stod på spil mellem disse ni fyre – der for alvor opslugte os.

Af: Henrik Lyding
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - I am & Differences
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

25-05-2018

23-05-2018

21-05-2018

18-05-2018

16-05-2018

14-05-2018

12-05-2018

10-05-2018

08-05-2018

06-05-2018

04-05-2018

02-05-2018

30-04-2018

27-04-2018

25-04-2018

22-04-2018

08-04-2018

05-04-2018

12-03-2018

10-03-2018

08-03-2018

07-03-2018

05-03-2018

01-03-2018

26-02-2018

20-02-2018

15-02-2018

12-02-2018

09-02-2018

07-02-2018

05-02-2018

03-02-2018

29-01-2018

26-01-2018

05-01-2018

11-12-2017

05-12-2017

01-12-2017

28-11-2017

27-11-2017

Flere anmeldelser