DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Anmelderdebatten: Fra en lægmands skrivebord

01-05-2015

Claus Kjær kommenterer indlæg fra Quasi Teater om ikke at ville lade teatrets forestillinger anmelde i teateravisen.dk:

Jeg vil blot erklære mig fuldstændig uenig med Teater Quasis selvvalgte eksil. Og i det følgende vil jeg forsøge at forklare, hvorfor jeg ikke håber, at det vil skabe præcedens.

For en lægmand som undertegnede forekommer det usædvanligt verdensfjernt og måske en anelse for selviscenesættende (til min smag) ikke at ønske sin kunst omtalt på den præmis, at en anmeldelse er en strengt subjektiv disciplin. Det er jo netop dens væsen. Det fremgår ikke tydeligt af Marie Møllers indlæg hvori forskellen mellem én og to eller flere anmeldelser består udover, at der vil opstå en konkurrencesituation, som hun finder gavnlig.

Nuvel, konkurrence har unægtelig mange gode iboende kvaliteter, men i denne sammenhæng ophæver det jo ikke den realitet, at anmeldelsen er, som Marie Møller selv påpeger, et udtryk for ét individs oplevelse af en forestilling, begrænset af tid og rum. Hver især vil de så give vidnesbyrd om sidestillede enkeltstående oplevelser, men hvis man som i Marie Møllers optik ikke tillægger dem nogen videre værdi, netop pga. af deres iboende begrænsninger, er det ikke klart for mig, hvad en skærpet konkurrencesituation vil tilføre ud over kvantitet.

Hvad enten anmeldelsen kommer i ental eller flertal er det i mine øjne et utroligt vigtigt benspænd og en professionel sparring, der holder de udøvende kunstnere til ilden og tvinger dem til at levere på højeste niveau hver gang og dermed formindske betydningen af tid og rum. Samtidig kan det være et vigtigt, men ikke et afgørende point of sale.

Selvfølgelig er en god anmeldelse gavnlig, men min erfaring med kulturformidlere/indkøbere er, at langt de fleste blot bruger anmeldelsen for det den er. En holdning. De fleste ser selv forestillingerne eller kan bearbejdes med andre fortællinger om forestillingen end blot anmeldelsens ord. Middelmådigt anmeldte forestillinger er lige så ofte bestsellere her i butikken. Det handler blot om at sælge dem rigtigt.

Der var ikke noget jeg hellere så end, at teater for børn og unge blev tillagt den samme værdi og hyldet som den tilsvarende for voksne af både støtteydere og medier generelt, men det er ikke tilfældet. Jeg ville da ønske, at jeg ikke længere til middagsselskaber skulle redegøre for, at børneteater ikke spilles af børn, at scenografien ikke er lavet af papmache og at hånddukkerne ikke kommer fra et kreativt værksted i den lokale børnehave (undskyld unger).

Det er et langt sejt træk at vende den opfattelse og derfor er det afgørende, at vi på alle niveauer viser, at vi er mindst lige så professionelle og talentfulde som den såkaldte voksenkunst. Teateravisen.dk er en del af fortællingen om et fagligt kompetent og professionelt skabende miljø. Desværre – og det er en selvstændig diskussion – er der alt for mange dårlige og ufærdige teaterforestillinger for børn (hvilket let kan bekræftes på en Aprilfestival) og ethvert dårligt stykke kunst devaluerer vores fælles brand. Dårligt teater for voksne er bare dårligt teater. Dårligt teater for børn er dårligt teater og bekræfter fordommene.

Teateravisen.dk består i mine øjne af et yderst professionelt anmelderkorps, der supplerer hinanden godt, hvad angår teaterfaglighed, branchekendskab og formidlende evner. Deres anmeldelser har ofte givet anledning til gråd og tænders gnidsel (på denne adresse), men de er altid udtryk for et synspunkt, der har bund i virkeligheden og som sådan er relevant både fagligt og ikke mindst i en PR-sammenhæng.

Der er gudskelov andre medier som nytilkomne Fine Spind, diverse fagblade, i mindre grad Børn i Byen mfl. og desværre alt for sjældent i de landsdækkende medier (vi ved godt I kæmper), der skriver om teater for børn og unge. I den sammenhæng er Teateravisen.dk et vigtigt formidlingsværktøj, der giver vores frembringelser værdi alene af den grund, at dygtige mennesker overhovedet gider beskæftige sig med os på en professionel måde. At sætte sig i hjørnet af ren og skær frustration over tingenes tilstand ser jeg intet opbyggeligt i.

Jeg håber, at Teater Quasi vil vende tilbage til Teateravisens spalter og være med til at videreudvikle på mediet. Og når vi nu er der, så lad os endelig få afskaffet de forkætrede stjerner og tilføre et tidssvarende design og brugervenlighed, der nok ville generere mere kærlighed hos nyere generationer af internettet.   

Det kan vel dårligt kaldes en homerisk digression, men snarere end afledning, at jeg, mens jeg er ved tasterne føler trang til at erklære mig fuldstændig enig med Hans Henrik Clemmensens indlæg vedrørende forsøget på at trække os tilbage til det verdensfjerne elfenbenstårn. Vi skal åbne op og give plads til andre synspunkter og viden fra andre professioner selvom de ikke udspringer af vores egen navle. Deri ligger vores berettigelse og potentiale.

Det er muligvis overflødigt at nævne, men nærværende tekst er naturligvis udtryk for mine helt private synspunkter og holdninger.  

Claus Kjær står for pr og kommunikation hos ZeBU

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser