
Årets bedste scenekunstnere

Blandt de mange udvalg, der gemmer sig bag fællesbetegnelsen Statens Kunstfond, er også for Legatudvalget for Scenekunst, der bl.a. hvert år præmierer et antal skabende scenekunstnere, som har betydet noget særligt for dansk scenekunst.
I alt blev der uddelt 450.000 kroner til scenekunstpræmieringer i 2019 – og de kan i øvrigt ikke søges.
Præmieringerne er sidste uddeling fra det nuværende legatudvalg, der har bestået af kurator, producent og skuespiller Maj-Britt Mathiesen (formand), skuespiller, dramatiker og teaterleder Mette Rosleff og sceneinstruktør Sverre Rødahl.
’Det går særdeles godt for scenekunsten i Danmark. Ypperligheden og fliden er stor, og vi har sat en ære i at prioritere mod, udsyn og originalitet.
Præmieringerne afspejler vores fokus i de fire år, vi har haft æren af at fungere som Legatudvalg for Scenekunst. Vores ambition har bl.a. været at anerkende og understøtte, at scenekunsten er en kollektiv kunstart. Hver og én tæller, både instruktøren, dramatikeren, lyskunsten, dramaturgen og skuespilleren. Vi glæder os over, at dansk scenekunst er i flot udvikling’, lyder det fra formand Maj-Britt Mathiesen.
De 15 præmierede scenekunstnere får hver især 30.000 præmiekroner.
Det er selvfølgelig for Teateravisens fokus især Mia Lipschitz der springer i øjnene, idet hun præmieres for sin instruktør af ’Den sommer min far blev homo’, der er en samproduktion for Hils Din Mor og Folketeatret.
Begrundelsen lyder som følger:
'Mia Lipschitz præmieres for sin iscenesættelse af fortællingen om to store børns venskab, der udvikler sig i takt med krisen over deres fraskilte fædre. Pointerne står klare: Det er svært, når kærlighed går i stykker, det er udfordrende at være teenager, man når langt med omsorg, indlevelse og kærlighed og kærlighed kender hverken alder eller køn. Forestillingen emmer af perlende humor og leg. På en solid grund af komik balancerer Mia Lipschitz med sikker hånd en relevant og vigtig fortælling om identitet og seksualitet. Velvalgte sceniske greb assisterer humoren, der på eleganteste vis baner vejen for en stærk vedkommende og relaterbar scenekunstnerisk oplevelse for store børn og unge fra 12 år'.
Dermed kan teatret Hils Din Mor føje endnu en pris til samlingen for de senere år, hvor man er blevet priset og hædret for sine forestillinger for børn og unge med implicit fokus på homoseksualitet. Nævnes kan bl.a. Lauritzen-Prisen i 2017, Danmarks Teaterforeningers pris i 2018 og Horsens Børneteaterpris i 2019. Ligesom man fik en Reumert for den forrige forestilling, ’Fucking Åmål’ i 2018 – i øvrigt også instrueret af Mia Lipschitz.
Her er alle 15 præmierede kunstnere:
- Tue Biering for sin instruktion af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
- Nhlanhla Malangu for sin koreografi, casting og medinstruktion af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
- Christoffer Gulløv for sit lysdesign af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
- Johan Kølkjær for sin scenografi af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
- Ditlev Brinth for sit lyddesign af ’Dark Noon’, Østerbro Teater.
- Elisa Kragerup for sin instruktion af ’En Skærsommernatsdrøm’, Betty Nansen Teatret.
- Solveig Gade for sin dramaturgi af ’En Skærsommernatsdrøm’, Betty Nansen Teatret.
- Simone Isabel Nørgaard for sin dramaturgi af ’Jordens Indre’, Folketeatret.
- Mia Lipschitz for sin instruktion af ’Den sommer far blev homo’, Folketeatret og Hils Din Mor.
- Jeanett Albeck for den musikalske produktion af ’Brøgger’, Østerbro Teater.
- Liv Helm for sin instruktion af ’Brøgger’, Østerbro Teater.
- Rune David Grue for sin instruktion af ’Kunsten at være lykkelig’, Betty Nansen Teatret.
- Line Mørkeby for sin dramaturgi af ’Danner’, Teatergrad.
- Anja Behrens for sin instruktion af ’Symposion’, Det Kongelige Teater.
- Nathalie Mellbye for sin scenografi og kostumer til ’Symposion’, Det Kongelige Teater.
Se begrundelser for alle udvalgets præmieringer 2019
(Billedet: Mia Lipschitz præmieres af Statens Kunstfond for sin instruktion af ’Den sommer far blev homo’.Foto: Karoline Lieberkind)
(caj)
FLERE NOTER | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
De Kulturelle Unge

Dukketeater på plejehjem

Jakob Pelch er stoppet som sek-chef i Danske Scenografer

Netværksmøde for komponister og lyddesignere i teaterbranchen

En trilogi om frygt, vrede og kærlighed

På med vandrestøvlerne!

Tina Tarpgaard ny kunstnerisk leder af Sydhavn Teater

Unge dyster i kunsten at anmelde teater

Musikalsk hyldest til livets kraft

Tag en engelsk ph.d i børne- og ungdomsteater

Nye teatre: Bliv klar til Aprilfestival 2023

Fokus på egnsteatrene

Lyt til fortælling om dansk børneteater

Det tegner stort!

Limfjordsteatret tovholder for toårigt kunstprojekt

Lars Sennels stopper som direktør for Vendsyssel Teater

Mozart på skemaet for 5. klasser over hele landet

Jakob Engel-Schmidt er ny kulturminister

Tag med ud i verden med ASSITEJ!

Tre priser og mange gode ord

Fra teaterkostumer til børneudklædning

Christian Lollike stopper som direktør for SORT/HVID

Børneteatrenes billetsalg i bund

Deadline tæt på for Den Røde Brochure 2023-24

Ole Haslunds Kunstnerfond uddeler legater for 1,7 mio. kr.

De Regionale Kunstfonde støtter 43 projekter

Legatregn fra Skuespillerforeningen af 1879

Team Teatret rammes af kommunale besparelser

Bæredygtigt internationalt kultursamarbejde

Kandidater fundet til Teaterpokalen 2022

Open Call til Artist in Residence på Odsherred Teater

Massiv modstand mod Aarhus Kommunes spareplan for scenekunstområdet

Hæder til Teater Patrasket

DT-seminar 18.-20. november i Esbjerg

Turen går til BaggårdTeatret

Jubilæumsfest hos Fair Play

Børns møde med kunsten rammes

Søgende kunstnere og erfarne fagfolk sættes sammen

Jul i den gamle bryggerkælder

I maskinrummet hos Projektstøtteudvalget og Legatudvalget for Scenekunst
