DEBAT
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Hvorfor bliver to (ens) forestillinger ikke ligeligt anmeldt?

10-10-2019

Morten Hede kommer med indspark i debatten om forskellen på anmelderi af teater:

 

Jeg får lyst til at kommentere på overvejelserne omkring, hvorfor vi anmeldere ikke kommer lige så meget til den ene forestilling, som til den anden. Lad mig tage læserne med ind i mit eget lille arbejdsværelse.

I september måned var der i min kalender 21 teaterforestillinger, som jeg anmeldte i forskellige medier. Kadencen fortsætter ind i begyndelsen af oktober. Disse 21 forestillinger er udvalgt fra en liste med over 35 forestillinger, som jeg selv mener, jeg burde anmelde, hvis jeg kunne nå det.

 

Bemærk, at de fleste teatre spiller samtidigt og holder fri samtidigt, så det er et større puslespil kalendermæssigt – og jeg får indimellem en tvungen fridag, fordi mange teatre simpelthen ikke spiller eksempelvis søndage og mandage.

De 35 forestillinger er igen udvalgt iblandt mere end 70 forestillinger, der har premiere i den samme måned. Med teater i de mængder handler prioriteringen altså ikke kun om penge – også om tid og plads. Vi anmeldere har jo ikke flere døgn i vores måneder, end andre har. Og dagbladene skal trods alt også have plads til andet kulturstof.

Når næsten alle teatre vælger at klumpe sine premierer sammen i de samme 3-4 uger, så kræver det i sagens natur, at vi sorterer endnu mere fra, end hvis premiererne var fordelt lidt mere jævnt hen over året. Og teatrene skal jo ikke spille, når anmelderne har tid, men når publikum kommer i teatret, så ’september-infernoet’ er nok et uomtvisteligt vilkår, vi bare må leve med.

 

Hvordan ender man så iblandt de – lad os bare sige – 30 %, der bliver anmeldt af mig?

Lad os bare starte med nærværende Teateravisen.dk. Her er der nogle objektive kriterier, som man skal opfylde, og så bliver man anmeldt – hvis ikke af mig, så af en kompetent kollega.

Til dagblade, som i mit tilfælde er Jyllands-Posten, kan jeg ikke kun gå efter de teatre, der har min interesse. De skal også have læsernes interesse – dvs. offentlighedens interesse.

For det første er det klart, at hvis man er et teater, der modtager adskillige millioner i kulturstøtte, så skal det i højere grad anmeldes, fordi vi alle har betalt til dem – uanset om vi køber billet eller ej. Vi skal sikre os, at kulturstøtten bliver forvaltet ordentligt. I det perspektiv står Det Kgl. Teater naturligvis foran alle andre.

For det andet skal dagbladene deltage i den offentlige samtale – dét, som en stor mængde af befolkningen interesserer sig for. I den henseende bliver en musical, der spiller på turné i hele landet, naturligvis prioriteret over en forestilling, der spiller i to uger i en mindre provinsby.

Og for det tredje skal vi reportere fra teaterbranchen, hvilket vil sige, at ny dansk dramatik skal prioriteres over genopsætninger og oversættelser, ligesom aktualitet og væsentlighed er afgørende faktorer. Derudover er der altid navne, vi holder øje med i perioder. I de senere år har Christian Lollike og Fredericia Teater været eksempler på navne, der har større opmærksomhed, end så mange andre.

 

Bemærk, at alle disse kriterier altså ender med en liste på 21 anmeldelser i september. Der er ny dansk dramatik, der ikke er blevet anmeldt, fordi der til gengæld skulle anmeldes noget andet.

Endeligt er der de ’nørdede’ blogs, som eksempelvis er min egen mortenhede.dk, men også sceneblog.dk, cphculture.dk, kulturkupeen osv. Her handler det udelukkende om tid og økonomi, da disse blogs som udgangspunkt ikke tjener nogen penge. Jeg er sikker på, at vi alle ville elske, hvis vi kunne nå og have råd til at se og anmelde alt teater i hele landet. Det er imidlertid umuligt.

Derfor skal forestillingerne for mit vedkommende gerne lige kunne klemmes ind imellem nogle af de betalte opgaver, og transportomkostningerne skal være overskuelige.

 

Ovenstående giver forhåbentligt indblik i nogle af de overvejelser, der ligger til grund for tilvalg og fravalg af forestillinger, der anmeldes på de forskellige medier. Hvis vi så vender tilbage til spørgsmålet om Mungo Park kontra Fair Play, så er min vurdering:

Begge forestillinger er aktuelle og relevante for de fleste læsere. Vi kender sagen, og det giver mening at dække begge forestillinger. Men som Betina Grove skriver, så er Tue Biering et navn, vi holder øje med for tiden. Det er Robert Reinhold (med al respekt!) til sammenligning ikke.

Derudover er Mungo Park et teater, vi holder øje med nu og i den kommende tid, fordi Anna Malzer lige er tiltrådt efter stor succes på Momentum i Odense i sidste sæson.

Og endeligt er det (desværre) også nogle gange et spørgsmål om at gøre sig interessant og vise journalisterne, at man kommer med noget vigtigt. I denne sammenligning har jeg fået henvendelser fra både Mungo Park og Have Kommunikation omkring ”Pigen med bomberne”, hvorimod jeg aldrig – hverken vedrørende denne forestilling eller tidligere forestillinger har hørt en lyd fra Fair Play.

 

Det er dog sjældent, at en personlig henvendelse fra et teater får mig til at anmelde en forestilling, som jeg i forvejen har fravalgt, men det hænder – det sker oftest, hvis jeg har overset noget ved forestillingen, der kan sætte den på dagsordenen.

Lad mig afslutte mit debatindlæg med at understrege, at disse overvejelser er nogle af dem, der for mit eget vedkommende indgår i prioriteringen fra dag til dag, fordi prioritering er en ubønhørlig nødvendighed.

Al teater, stort og småt; lokalt og nationalt; børneteater og voksenteater, har per definition offentlighedens interesse og er væsentligt for alle borgere her i landet. Og når ét medie ikke kan gribe det hele, må vi takke for de specialiserede medier som eksempelvis nærværende portal og lokale aviser mv., der anmelder noget af det, som ryger inder de landsdækkende mediers radarer.

 

Morten Hede anmelder for Jyllands-Posten, Teateravisen og på mortenhede.dk

FLERE DEBATINDLÆG
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser